Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Kaisa Läärä ounastelee: ”Tampereen koulutetut voivat houkutella pääkonttoritoimintoja”

Talous sakkaa. Vienti ei vedä. Työttömyys kasvaa, eikä helpotusta näy. Tarjonnan on väitetty lisäävän kysyntää. Jos näin on, miksi Tampereen 50 000 ammattiin opiskelevaa ei työllisty tänne? Noin puolet Tampereen ammattikorkeakoulusta ja yliopistosta valmistuneista työllistyy Pirkanmaalle. Kolmasosa saa töitä pääkaupunkiseudulta. Kyselyn mukaan suurin osa näistä pois muuttavista on työelämään siirtyviä nuoria akateemisesti koulutettuja ja useimmiten naisia. Siis juuri heitä, joista Tampere olisi menojen maksamisen sijasta saamassa viimein tuloja. Siis juuri heitä, joiden on todettu liikuttavan paikkakunnalta toiselle puolisoita ja jopa perheitä. Pakko ajaa nuoria lähtemään. Yleisin syy on työpaikan puute. Esimerkiksi Tampereen korkeakoulujen hallinnon ja median, viestinnän sekä journalismin aloilta vain noin kolmasosa saa työpaikan Pirkanmaalta. Eikä ihme, suurin osa näiltä alojen osaajia työllistävistä on pääkonttoreita ja virastoja. Useimmiten ne sijaitsevat juuri pääkaupunkiseudulla. Onneksi joku ui vastavirtaan. Tampere on onnistunut houkuttelemaan yritysten pääkonttoritoimintoja esimerkiksi matalammilla vuokrilla ja palkkatasoilla kuin pääkaupunkiseudulla. Nämä laskutuksen, palkanlaskennan, myynnin ja henkilöstöhallinnon toiminnot voidaan hoitaa Tampereella, vaikka pääkonttori olisi pääkaupunkiseudulla. Täällä on keskitytty teollisuuteen ja kaupankäyntiin. Elinkeinoelämän juuret ulottuvat kosken voimaan ja Suomen teolliseen vallankumoukseen. Seudulla on yhä useita teollisuusyrityksiä ja alihankintaketjun toimijoita. Tampereelta valmistuneet diplomi-insinöörit ovat tyytyväisiä koulutukseensa. Yksi taito kyselyissä nousee esiin: viestintäosaaminen. Tätä taitoa he tarvitsevat enemmän kuin opetettiin. Silti viestintäalan ammattilaiset eivät löydä täältä töitä. Osaamista on, mutta siitä on otettava täydet hyödyt irti, puolin ja toisin. Teollisuuden alalla, etenkin yritykseltä yrityksille toimivissa, voi olla kinkkistä hahmottaa, mitä lisäarvoa viestintä ja markkinointi voi tuoda. Alihankintaketjussa ja alueen muiden yritysten kanssa vakaassa yhteistyössä eivät brändirakentaminen ja sosiaalisen median viestintä ole välttämättä tärkeimpien asioiden listalla. Kuitenkin kilpailu kansainvälistyy ja kiristyy kovaa vauhtia. Maailman paras ruokakauppa sijaitsee Järvenpäässä. Missä sijaitsee maailman paras kumitiivisteiden valmistaja? Entä ICT-yritys? Vienti on aina pärjännyt korkealuokkaisella osaamisella. Sitä on yhä. Hankala sillä on kilpailla, jollei siitä tiedä kukaan muu kuin naapurihallin yrittäjä. Kolumnin kirjoittaja on Tampereen pormestarin erityisavustaja.