Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Satakunnankadun autojonot olisi helppo poistaa kahdella pienellä muutoksella: ”Liikennesuunnittelu on vastannut vain, että harkitaan.”

Tampereen puhutuin risteys on Satakunnankadun ja Rongankadun niin sanottu Tammerin risteys. Juuri se sama, jossa sattui runsas viikko sitten paha kolari. Risteyksestä on keskusteltu runsaasti Facebookin Tampere-ryhmissä ja näkökulma on ollut kadun tukkoon ajaminen. Se tarkoittaa sitä, että Rongankadulta vasemmalle Satakunnankadulle kääntyvät autot ajavat risteysalueelle silloinkin, kun se on jo täynnä autoja. – Tieliikennelaki sanoo, että risteysalueelle saa ajaa vain silloin kun sen voi esteettä ylittää. Risteystä ei siis saa ajaa tukkoon. Se on todella noloa poikittain pysähtyneen auton kuljettajalle, joka joutuu jäämään jonossa paikalleen, vaikka muista suunnista tulevilla on jo vihreät, kommentoi Moron liikennetohtori, liikenneopettaja Arto Grönroos . Paikka on tuttu Grönroosille. Sen vuoksi hän tietää ratkaisun. Ruuhka johtuu Satakunnankadun ylikuormituksesta. Autoliikenne ohjattiin Hämeenkadulta Satakunnankadulle, jonka välityskyky ei enää riitä. – Ongelman aiheuttaa lähempänä Satakunnansiltaa olevat liikennevalot, joissa palaa punainen valo Rongankadulta käännyttäessä. Ennen valoja on tilaa vain neljälle autolle, vaikka ruuhka-aikaan jonossa saattaa olla 40 autoa. Grönroosin mukaan kaupungin liikennesuunnittelu voisi helposti ratkaista ongelman, jos vain halua löytyisi. – Suojatie ei ole millään mittarilla vilkas. Yleensä ylittäjiä on vain muutamia. Kevyen liikenteen vihreitä voisi reilusti lyhentää tai sijoittaa vihreät kierron toiseen kohtaan, jotta Rongankadun liikennevirta saataisiin esteettä risteyksen yli. Kyse on vain liikennesuunnittelun hyvästä tahdosta. Ympyrä suunnitteilla Risteykseen on kaavailtu myös liikenneympyrää. Grönroosin mukaan se voisi olla hyvä ajatus, vaikka alue onkin hyvin ahdas. – Liikenneympyrän välityskyky on tehokas ja varmasti siitä olisi hyötyä. Myös mahdolliset pikkukolarit olisivat pieniä, sillä nopeudet eivät nouse kovin suuriksi. Edellytyksenä olisi tietysti se, että liikenneympyrässä osataan ajaa oikein. – Oleellista on käyttää suuntavilkkua hyvissä ajoin ympyrästä poistuttaessa. Silloin vastakkaisesta suunnasta tuleva autoilija tietää, että hänen pitää pian reagoida ja ajaa pian ympyrään. Samalla ratkeaisi kevyen liikenteen ”turhien” vihreiden valojen ongelma. Toinenkin sumppu Satakunnankadulla on toinenkin ruuhkaa aiheuttava paikka. Joukkoliikennelautakunnassa istuva Grönroos on pyytänyt useita kertoja kaupungin liikennesuunnittelua poistamaan ongelman, mutta toistaiseksi vastauksen on ollut vain ”harkitaan”. – Se on Satakunnankadulla Plevnan edessä sijaitseva bussipysäkki. Kun bussi pysähtyy siihen, seisauttaa se kaiken länteen menevän liikenteen. Sulkuviiva estää takana olevan autojonon ohituksen. Grönroosin mittauksen mukaan pysäkin siirtäminen 20 metriä eteenpäin ratkaisisi ison osan Satakunnankadun pulmista. 10.9.2020 Kello 12.55 lisätty tieto, että Arto Grönroosin ehdotus bussipysäkin siirtämisestä on nyt toteutunut. Katutöiden vuoksi väliaikaisesti Kuninkaankadun risteyksen Hämeenpuiston puolelle siirretty bussipysäkki on nyt jäänyt pysyvästi väliaikaiseen paikkaansa. Toinen Satakunnankadun ruuhkauttajista on siis poistunut.