Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Suomen VW-pomolta yllättävä kommentti diesel-skandaalista: ”Meni ihon alle, mutta oli loppujen lopuksi hyvä asia”

K-Auton Volkswagen-henkilöautojen johtaja Mikko Mykrä esitti yllättävän näkökulman merkkiä kurittaneesta diesel-skandaalista Alma Median Autoilun tulevaisuus-foorumissa Helsingissä keskiviikkona. Alan tulevaisuutta luotaavassa paneelikeskustelussa Mykrä käänsi katseensa hetkeksi vuoteen 2015. Tuolloin Volkswagen-konserni jäi kiinni diesel-moottoreihin asennetuista, päästöjä väärentävistä haittaohjelmista. Mykrä myönsi suoraan tilanteen menneen tuolloin ihon alle. – Volkswagenin parissa pitkään töitä tehneille se oli kova vaihe ja sitä oli vaikea hyväksyä. Mikä ei tarkoita, että se olisi ollut oikein. Se oli väärin, hän sanoo. ”Pakko on hyvä konsultti” Mutta pienen etäisyyden päästä tilanne näyttäytyy nyt kokonaan toisenlaisena. – Loppujen lopuksi oli onnekasta, että diesel-skandaali tapahtui. Se pakotti Volkswagenin nopeuttamaan uusiutumistaan ja siirtymään sähköistämiseen entistä nopeammassa aikataulussa: Pakko on hyvä konsultti, Mykrä tiivistää. Vuoden 2015 jälkeen Volkswagen on joutunut setvimään kolttosiaan kaikkiaan 30 miljardin euron edestä. Autonvalmistajalle tämä oli kuitenkin käännekohta, jonka jälkeen mikään ei ole ollut niin kuin ennen. ”Vuosien 2015 ja 2016 vaihteessa Volkswagen teki sähköautoja koskevan strategisen linjauksen, jonka jälkeen sähköautonvalmistukseen lähdettiin suppiloimaan mittavasti resursseja”, hän sanoo. Kuluvan vuoden aikana Volkswagen marssittaa markkinoille täyssähköisten ID3:n ja ID4:n lisäksi ladattavia hybridimalleja. Keskihintainen sähköauto puuttuu Mykrän mukaan nyt alkaa näkyä, että loppujen lopuksi diesel-skandaali oli hyvä asia. –  Se vauhditti muutosta ja pakotti Volkswagenin edistystä edellyttävään rytminmuutokseen, mutta ilman pakkoa emme tässä olisi, Mykrä sanoi. Hän uskoo sähköautojen ottavan paikkansa automarkkinassa, mutta aikaa se tulee viemään. Suurimmaksi pullonkaulaksi hän arvioi akkujen saatavuuden. Tämä tulee vaikuttamaan sähköautojen tarjontaan myös Suomessa. –  Juuri tällä hetkellä ei ole olemassa 30 000 euron hintaluokassa liikkuvaa uuden sukupolven sähköautoa, mutta kiinnostus Suomessa on isosti heräämässä. Ennustan, että kysyntää tulee olemaan enemmän kuin tulemme autoja saamaan ja se koskee tämän vuoden lisäksi jossakin määrin myös seuraavaa vuotta, hän sanoo. ”Parjattu polttomoottori pitää pintansa” Mykrä uskoo myös paljon parjatun polttomoottorin pitävän pintansa muiden voimanlähteiden joukossa. –  Myös polttomoottoreita, dieseleitä ja hybridejä myydään edelleen. Mikä tahansa valinnoista on ok, sillä päästöjen kannalta uusi auto vie faktisesti aina eteenpäin, Mykrä sanoo. Volkswagenin valitsemaa, sähköautojen varaan rakennettua tulevaisuudenstrategiaa hän pitää silti onnistuneena ratkaisuna. –  Lyhyellä tähtäimellä täyssähköautot ovat ainoa keino, jolla päästään hiilidioksidivapaaseen autoiluun. Ne eivät kokonaan voi korvata kaikkia polttomoottoreita, mutta ilmastonlämpenemiseen liittyvän keskustelun kannalta täyssähköautot ovat nopein keino autoilun päästöjen vähentämiseen. Myös sähköautojen toimintasäde alkaa olla uskottavalla tasolla. Mykrä muistuttaa, että auto hankintaan aina omiin tarpeisiin, käyttövoimaa myöten. –  Jossakin on laskettu, että kun sähköauton toimintasäde yltää 700 kilometriin, tämäkin keskustelunaihe pyyhitään pois pöydältä, hän sanoo.