Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Onko tämä kaikkien maastopysäköinnistä annettujen sakkojen äiti? Kari Nikkilä pysäköi autonsa Tampereen kaupungin itse rakentamalle parkkipaikalle, kaupunki sakotti

Tampereen pysäköinninvalvonta koettelee jälleen maastopysäköinnistä sakottamisen rajaa Tampereen vanhoilla omakotialueilla. Tällä kertaa asukkaat ovat ihmeissään Messukylässä Kilpakadulla Messukylän urheilukentän vieressä. Poikkeukselliseksi tapauksen tekee se, että pysäköinninvalvonta määräsi pysäköintivirhemaksun autoon, joka oli pysäköitynä kaupungin jo 30 vuotta sitten rakentamalla pysäköintilevikkeellä. Levikkeistä on asukkaiden mukaan sovittu kahdesti kaupungin kanssa, koska Kilpakatu on remonteissa kaventunut. – Pysäköintivirhemaksu ilmestyi tuulilasiin 13. toukokuuta kello 11.11. Siirsin autoni levikkeelle, koska sinä päivänä kävi roska-auto eikä se muutoin mahdu kadulla kulkemaan. Omassa pihassa ei tällä kertaa ollut tilaa, kertoo asukas Kari Nikkilä . Ei hyväksytä Hän laati välittömästi oikaisuvaatimuksen maksusta naapurinsa Jukka Kultalahden kanssa. Oikaisuvaatimus hyväksyttiin, muttei asukkaiden mielestä kunnolla. Vastauksessa näet luki: – Oikaisuvaatimus hyväksytään ja pysäköintivirhemaksun sijasta annetaan oikaisuvaatimuksen tekijälle huomautus tehdyn pysäköintivirheen johdosta. Nikkilä ja Kultalahti eivät sulata väitettä pysäköintivirheestä. Lisäksi se jättää selkeästi oven auki tulevaisuuden pysäköintivirhemaksuille Kilpakadun pysäköintilevikkeillä. – Asian ydin on siinä, että katua on peruskorjattu kahdesti. 1990-luvulla ja 2000-luvun alussa. Jo ensimmäisessä remontissa huomattiin, että katu kapeni ojan takia niin paljon, ettei kadulle pysäköityä autoa mahtunut ohittamaan turvallisesti eikä isolla autolla lainkaan, he kertovat. Silloin sovittiin, että kaupunki tekee jokaisen tontin pihaliittymää vastapäätä pysäköintilevikkeet asukkaiden kustannuksella. Ne myös mahdollistavat isommilla autoilla pihaan kääntymisen kapealla kadulla. – Asvaltoidun osan leveys on vain noin 3,20 metriä, Nikkilä ja Kultalahti toteavat mittanauhaa käyttäen. Uudelleen 2000-luvulla Kilpakatu kaivettiin remontissa auki uudelleen 2000-luvun alussa. Lopuksi laitettiin asvaltti, joka kavensi kadun nykyiselleen. – Silloin kaupunki asensi uudelleen paikoilleen pysäköintilevikkeet ojarumpuineen. Jos auton pysäköi Kilpakadulle niin, että sen kaikki renkaat ovat asvaltilta, ei ohi mahdu oikein millään autolla. – Varsinkin, jos auto on pysäköity kentän puoleiselle reunalle. Kadun toisella reunalla on sähkökaappeja. Maanantaina kaikkien viiden talon nimissä kaupungille lähetettiin pyyntö sopimuksen noudattamisesta. – Kaupunki voisi asentaa kadulle liikennemerkin, joka sallii asukaspysäköinnin näillä kaupungin rakentamilla pysäköintilevikkeillä, asukkaat toivovat. Korjaus: Korjattu 24.6. kello 16.55 Kari Nikkilän sukunimi otsikosta, jutusta ja kuvatekstistä. Nimi oli julki väärässä muodossa Mikkilä.