Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Tampereella halutaan yhä leveämpiä pyöräteitä ja jalankulkijat eri väylille: ”Se on selkeä trendi ja tavoite”

Tampereen Sarankulmankadun pyöräkaistoilla tulee joskus ahdasta, sanoo aktiivipyöräilijä Markus Aholainen . Kadulla on nykyään omat kaistat kävelijöille ja pyöräilijöille. Pyörätie on jaettu vielä niin, että eri suuntiin pyöräilevät ajavat omilla puolillaan. Jos nopeutta on 30 kilometriä tunnissa ja edessä on pitkä työmatka, ei ole mukavaa jännittää, kopsahtavatko sarvet vastaan tulevan pyörän kanssa yhteen. – On vähän merkillistä, että tie tuntuu ahtaammalta kaistaviivojen kanssa. Hänen mukaansa ongelmaa ei ollut ennen merkintöjen maalaamista, kun tietä oli juuri levennetty huomattavasti. Silloin koko kevyt liikenne jakoi saman tien. Vilkkaalla kaupunkialueella vastaava ei Aholaisen mukaan voisi toimia, mutta keskustan ulkopuolella se antoi joustovaraa kaikille. Keskustassa ajonopeudet ovat pienempiä, joten kapeakin kaista riittää, Aholainen sanoo. Pääväylille hän kaipaa kuitenkin väljyyttä. Isojen tietöiden sijaan tienkäyttäjät voisivat parantaa tilannetta esimerkiksi väistämällä jalankulkijan kaistalle, kun siellä on tyhjää. – Parasta olisi, että liikenteessä joustettaisiin ja otettaisiin muut huomioon. Erikoisimpia tilanteita syntyy Sarankulmalla talvella, kun kaistaviivat peittyvät. Silloin vain osa ajaa niiden mukaan. Aholaisen mukaan se näkyy, että Tampereesta halutaan tehdä pyöräystävällisempi. – Minä ainakin pääsen pyörällä ihan hyvin. Ainakin pyöräilijöiden kulkusuuntamerkinnät ovat kuitenkin mielestäni aivan turhia, hän sanoo. Kaistaviiva selkeyttää Kaistaviivat keräävät myös kiitosta. Iltavuoroon pyöräilevä Juha Nygård on törmännyt samanlaisiin järjestelyihin Saksassa ja pitää niitä hyvinä. – Jos on mäkiä tai muita pahoja paikkoja, niin se selkeyttää. On hyvä, kun pyörällä ei tarvitse väistellä koko ajan, Nygård sanoo. Kirsti Hahl pyöräilee Sarankulmankatua ja Hatanpään valtatietä usein Peltolammilta keskustaan. Hän uskoo, että kaistaviivat saattavat auttaa läheisen koulun lapsia ajamaan reunassa. Hahlin mukaan vastaantulijoiden kohtaaminen sujuu parhaiten, kun tilanteissa annetaan tilaa. – Ruuhkaisella paikalla voisi tulla ahdasta, mutta täällä on rauhallista. Siksi tässä voi yleensä siirtyä silloin jalankulkijoiden puolelle. Trendin mukaista Kaupungin liikenneinsinööri Timo Seimelä kertoo, että pyöräteistä halutaan entistä leveämpiä. – Siitä tulee jonkin verran palautetta. Kymmenen vuotta sitten tehtiin kaksimetrisiä, nyt halutaan kolme metriä leveitä. Kaikkialla siihen ei pystytä, ja kapeammista väylistä tulee suunnitteluvaiheessa palautetta. Katusuunnittelussa tavoite on, että leveyttä olisi 2,5–3 metriä. Siksi myös Sarankulmankadulla väylää levennetään Ilmailunkadun ja Nuolialantien välillä. Se, että pyöräilijät erotetaan kävelijöistä ja pyöräilijöiden kulkusuunnat osoitetaan omille kaistoilleen, on uuden linjan mukaista, Seimelä vahvistaa. Tampereella on käytetty viime vuosina Helsingin pyöräliikenteen suunnitteluohjeita, joissa periaatteena on, että kävelijälle varataan oma tila. Pyöräilijät ajavat joko autojen kanssa ajoradalla tai omilla väylillään. – Tähän pyritään ainakin pääväylillä. Se on selkeä trendi ja tavoite. Ja pyöräteistä pyritään tekemään niin leveitä, että kulkusuunnat voidaan erotella.