Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Tamperelainen Taneli Ristmeri ryhtyi yrittäjäksi 24-vuotiaana, koska työmailla laadunvalvonta ei toiminut – yhden urakoitsijan kommentin ansiosta vastarinta kääntyikin eduksi

Kolme vuotta sitten tamperelainen Taneli Ristmeri ajoi autollaan läpi sata suomalaista vesilaitosta. Työpäivät venyivät välillä 18-tuntisiksi. Yhtenä niistä hän ajoi aamulla Seinäjoelle, lounaaksi Vaasaan ja iltapäiväksi Kokkolaan. Tavoite oli aina sama: vakuuttaa vesilaitos rakennushankkeiden dokumentointiin kehitetyn Buildie-mobiilisovelluksen tarpeellisuudesta. – Aina, kun palasin asiakkaan luota, puhuin paluumatkalla Peten kanssa ja kerroin, mitä kaikkea sovelluksessa täytyy vielä kehittää, Ristmeri kertoo. Pete on Petri Saarinen , Ristmeren yhtiökumppani. He perustivat Buildie oy:n maaliskuussa 2015. Saarinen kehitti sovellusta ja Ristmeri etsi rahoitusta ja asiakkaita. Mainitusta sadasta vesilaitoksesta 25 tarttui tarjoukseen vuoden 2017 aikana. Tampereen Vesi oli niistä ensimmäinen. Nyt asiakkaita on 110, joista liki 100 infraliikelaitoksia. Helmikuussa Buildie sai ensimmäisen ulkomaalaisen asiakkaansa, tanskalaisen vesilaitoksen. Työmaiden dokumentointi ontui Taneli Ristmeri havahtui rakennushankkeiden työvaiheiden dokumentoinnin ongelmiin 18-vuotiaana. Hän teki talonrakentajaksi valmistuttuaan töitä talo- ja maanrakennustöissä. Työmaat vaihtuivat, mutta työvaiheiden dokumentointi ontui toistuvasti. Maanrakennustöissä valokuvia otettiin jonkin verran, mutta Ristmeren mielestä ongelma oli, ettei dokumentointi ollut suunnitelmallista. Työn tilaajalle toimitettavalle muistitikulle saatettiin tallettaa epämääräinen kasa valokuvia ilman saatetietoja. Ristmeri sai työmaan nuorimpana usein tehtäväkseen kuvata työvaiheita ja riskirakenteita, sillä hän oli ainoa, jolla oli älypuhelin taskussaan. Koska dokumentointiin ei löytynyt valmista sovellusta, 24-vuotiaana Ristmeri päätti luoda sellaisen itse. Hän hahmotteli mielessään ideaa mobiilisovelluksesta, jolla rakentamisen vaiheet voitaisiin dokumentoida valokuviksi laadunvarmistuskeinona, ja kuviin voisi liittää sijaintitiedon ja tiedot työvaiheista. Kun nämä tiedot siirtyisivät sovelluksesta automaattisesti pilveen, ne olisivat urakoitsijan ja tilaajan katsottavissa välittömästi. Käytännön toteutukseen hän päätti kysyä apua silloisesta Tampereen teknillisestä yliopistosta. – Kysyin parasta ux-designeria. Sain Petri Saarisen nimen. Kim Väisänen uskoi ideaan Ristmeren ja Saarisen idea vakuutti Business Finlandin edeltäjän Tekesin ja sijoittajat. Buildie sai tuotekehityslainan, ja muun muassa start up -sijoittaja Kim Väisänen sijoitti yritykseen. Väisänen on edelleen Buildien hallituksen jäsen. Ristmeri kertoo, että Väisäsen houkuttelu oli työn takana. Hän kertoo lähestyneensä Väisästä parin kuukauden ajan tekstiviesteillä, sähköposteilla, puheluilla ja Linkedinissä ilman vastakaikua. – Väisänen sanoi, että jos kaveri juoksee asiakkaiden perässä noin kovasti, hän suostuu. Ennen kuin Ristmeri kiersi vesilaitoksia vuonna 2017, hän oli yhteydessä urakoitsijoihin toisensa jälkeen. Vastaanotto oli nihkeä. Ristmeri koki, etteivät urakoitsijat halua lisätä omaa valvontaa. Hän kertoo myyneensä Buildieta muun muassa sanomalla, että sovelluksen ansiosta urakoitsija voi antaa asiakkaalleen valvontatakuun. – Yksi urakoitsija vastasi, että ainoa asia, jonka hän antaa asiakkaalle, on perävalotakuu, kun hän lähtee työmaalta. Useampikin urakoitsija ihmetteli, että ”eiväthän rakentajat mitään älypuhelimia käytä”. Buildie sai nimensä juuri tästä vastarinnasta. Buildie on sanojen builder ja selfie yhdistelmä, vapaasti suomennettuna ”rakentaja, joka ottaa selfien”. – Tällöin Buildien käyttäjäprofiiliin piti ottaa omakuva. Nykyään siitä on jo luovuttu. Ensimmäiset pullakahvit Käänne tapahtui, kun yksi urakoitsija vastasi Ristmerelle, että ”hyvä sovellus valokuvaamiseen, mutta me ei dokumentoida ellei meidän ole aivan pakko sitä tehdä”. – Suora lainaus oli: ”Me tehdään tasan mitä tilaaja meiltä vaatii.” Silloin Ristmeri keksi lähestyä urakoitsijoiden sijaan tilaajia. Tampereen Veden toimistossa hänelle tarjottiin ensimmäistä kertaa myyntitapaamisessa pullakahvit. – Eikä kukaan syyttänyt rakennusalan välistävetäjäksi. Kun Tampereen vesilaitos oli päättänyt ottaa Buildien käyttöön, Ristmeri ajoi Lahteen, Turkuun, Poriin ja 96 muuhun kuntaan. Jokainen vierailu antoi Ristimeren mukaan uusia ajatuksia. Sen ansiosta, että hän kuunteli, millaista valvontaa tilaajat kaipaavat, Buildie on nyt Ristmeren mukaan muutakin kuin pelkkä ohjelmistotalo, joka tarjoaa sovelluksen. – Annamme parhaat käytännöt samalla. Häpeilemättömät tavoitteet Tamperelaisyritys keskittyy jatkossakin infra-alaan. Ristmeri nimeää häpeilemättä tavoitteita. Hän sanoo, että 12 kuukauden kuluttua Buildie on infrahankkeiden dokumentoinnin ykkösnimi Tanskassa. Jos yritys saa haluamallaan tavalla jalansijan Keski-Euroopassa, vuonna 2024 liikevaihto on 10 miljoonaa euroa ja työntekijöitä on 80–120. Tällöin Buildie on alallaan merkittävä toimija koko Euroopassa. Yritys tekee jo markkinakatsauksia Ruotsissa ja Saksassa. Eurooppaan perustetaan paikallisia myyjä- ja tuotepalvelutiimejä, kun niitä tarvitaan, mutta ohjelmistokehitys ja hallinto pysyvät Tampereella. Viime syksynä työntekijöitä oli viisi, nyt 11. Ristmeri toivoo, että vuoden loppuun mennessä yritys on kasvanut noin 20-henkiseksi. Buildie hakee parhaillaan yhdeksää ohjelmistokehittäjää. Koronavirusaika ei ole karkottanut asiakkaita. Ristmeri sanoo, että sovellus helpottaa laadunvalvontaa nyt, kun työmaavierailuja ja -kokouksia on peruttu. Alkuvuonna Buildie teki suurimman rahoituskierroksensa ja keräsi 350 000 euroa. Se on saanut myös Business Finlandin rahoitusta kansainväliseen kasvuun. Omaan suunnitelmaan uskottava Ristmeri sanoo, että kun urakoitsijat eivät olleet valmiita uskomaan Buildieen, hänen oli uskottava itse. Ristmeri luottaa yhä yrityksen tavoitteeseen muuttaa rakennusalan käytäntöjä ja parantaa rakentamisen laatua. Hän kertoo asiakasyrityksestä, jonka havaittujen laatuvirheiden määrä on tuplaantunut dokumentoinnin tehostumisen ansiosta. – Aiemman sadan kuvan sijaan kuvia voi kertyä työvaiheista 2 000.