Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Tamperelaiset kahdeksasluokkalaiset tempaisivat ja lähtivät lukemaan kirjoja läheiseen päiväkotiin – Pian Suomen kouluissa järjestetään rap-työpajoja

Tampereen Koulukadun päiväkodin Muksut istuvat hipihiljaa patjalla. Alkamassa on lukuhetki, jossa läheisen Wivi Lönnin koulun kahdeksasluokkalaiset lukevat kuvakirjoja lapsille. Hiljaisuus ei ole vieraskoreutta, sillä tämä ryhmä osaa laittaa korvat kuunteluasentoon oli sitten kyse satuhetkestä ja musisoinnista. Oppilaiden tekemät kirjavalinnat osuvat nappiin. Varsinkin Kikattava Kakkiainen ja herra Hirven hiekkalinna on lapsille tuttu animaationa. Toinen kirja kertoo Mintusta, joka alkoi seikkailla lastenkirjoissa jo 1970-luvulla. – Minttu on meille tuttu omasta lapsuudesta. Siksi valitsimme sen, kahdeksasluokkalainen Eevi Kankaanpää kertoo. 8D-luokka osallistuu Lasten ja nuorten säätiön Sanoita parempi maailma –hankkeeseen , jonka kumppanina on Aamulehti . Lukuhetki oli osa hanketta ja liittyi samalla valtakunnalliseen Read Hour -lukukampanjaan. Lyriikkaa rapin keinoin Sanoita parempi maailma- toiminta on yksi niistä tavoista, joilla lukutaidon merkitystä halutaan tuoda esiin. Suomalaisnuorten lukutaito on maailman kärkeä, mutta koululaisten kiinnostus ja into lukemiseen on erittäin matala, kertoo Lukukeskus . LNS:n hankkeessa lukutaitoa lähestytään taiteen keinoin. Tuottaja Mari-Anne Arpiainen LNS:stä kertoo, että seuraavan reilun vuoden aikana eri puolella Suomea oleville kummiluokille järjestetään rap-työpajoja. Työpajat vetää rap-artisti Rauha-täti eli Hanna Yli-Tepsa. Ensi vuoden puolella tamperelaisten työpajasta putkahtaa ulos 8D-luokan tekemä rap-biisi. – Sanoita parempi maailma -toiminnassa ei ole kyse pelkästään siitä, mitä hyvä lukutaito tuo yksilölle vaan myös siitä, mikä merkitys sillä on koko yhteisölle, Arpiainen kertoo. Tämä ajatus korostuu hankkeessa siten, että siinä on mukana nuoria myös Senegalista ja Paraguaysta. Heidän tekemänsä rap-biisi lähetetään Suomeen ja vastaavasti suomalaisten tekemät biisit näihin maihin. – Tällä tavoin haluamme saada suomalaisnuorten tietoisuuteen kehittyvien maiden nuorten ajatuksia lukutaidosta ja myös YK:n kestävän kehityksen Agenda 2030 -tavoitteita . 2030-tavoitteita on kaikkiaan 17. Niitä ovat muun muassa köyhyyden poistaminen, sukupuolten tasa-arvo, hyvä koulutus ja vastuullinen kuluttaminen. Lukutaidon iloa muillekin Hankkeessa syntyvää hyvää halutaan myös laajempaan tietoisuuteen. Arpiaisen mukaan nuoret tuottavat rap-työpajoissa sisällön vuoden päästä alkavaan viestintäkampanjaan, jonka toivotaan tavoittavan koulujen lisäksi myös suuren yleisön. Lisäksi opettajille tuotetaan materiaalia, jolla hankkeen teemoja, lukutaitoa ja 2030-tavoitteita, voi käsitellä opetuksessa. Isoista tavoitteista huolimatta hankkeessa halutaan muistaa, että hyvä lukutaito lähtee pienistä, arkisista asioista, kuten siitä, että lapsille luetaan. Arpiainen toivoo, että nuoret voisivat käydä jatkossakin lukemassa päiväkodin lapsille. – Päiväkodista kerrottiin, että oli todella mukavaa, että nimenomaan nuoret lukivat lapsille. Fantasiaa ja rikoskirjoja Eevi Kankaanpää ja koko muu luokka valmistautuivat päiväkodissa pidettyyn lukuhetkeen opettaja Venla Purhosen johdolla. Jokaiselle etsittiin mieleinen rooli: toiset lukivat, toiset haastattelivat lapsia lukemisesta ja osa keskittyi kommentoimaan kokemusta. – Tämä oli tosi mukava kokemus. Kun lukee lapsille, täytyy hieman eläytyä lukemiseen, Taika Ullvén sanoo. Hän itse lukee mieluiten fantasiaa ja rikoskirjoja. Myös Kankaanpää ja Seela Sinnemäki tunnustautuvat lukutoukiksi. Fantasian ja rikosten lisäksi heitä kiinnostavat myös kirjat, joita he luonnehtivat realistisiksi. Koulukadun lapsillekaan lukeminen ei ole vierasta. Moni kertoo lukevansa itse kirjoja. Selma Lintusaari kertoo lukevansa lehtiäkin. Lapset kertovat, että jos ei itse halua lukea, joku muu lukee, vaikkapa oma äiti tai isä.