Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Näköislehti Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut

Rantatunnelista pitää kitkeä kovimmat ylinopeudet ja turhat pysähtymiset – nopeusrajoituksen nosto on realismia

Tampereen Rantatunnelin nopeusrajoitusta voidaan nostaa hiljaisen liikenteen aikana 70 kilometriin tunnissa nykyisestä 60 kilometrin tuntinopeusrajoituksesta (AL 26.9.). Pirkanmaan ely-keskus tekee parhaillaan noston riskianalyysia. Nopeuden nostoa käsittelisi Traficom, joka tekisi päätöksen tunnelin kokonaisturvallisuuden perusteella. Nosto olisi realismia. Rantatunnelissa mitatut keskinopeudet ovat nykyistä nopeusrajoitusta suuremmat. Päiväaikaan keskinopeus on 62 kilometriä tunnissa, iltaisin ja öisin 70 kilometriä tunnissa. Kaupunkialueiden tunnelien nopeusrajoitukset ovat Suomessa pääasiassa 50–60 kilometriä tunnissa. Traficomin mukaan muulla tieverkolla sama nopeuden nosto lisää onnettomuuksia vajaat 10 prosenttia. Rantatunnelin onnettomuusriski kaksinkertaistuisi Aamulehden saamien riskianalyysin ennakkotietojen perusteella. Onnettomuuksia on sattunut vuosina 2017–18 Rantatunnelissa vain 13, mikä tosin johtuu osin tilastointitavasta: ketjukolarit tilastoidaan yhdeksi. Nopeuden jatkuva nosto 70 kilometriin tunnissa ilman suunniteltua keskinopeusvalvontaa lisäisi tunnelin laskennallista liikennekuolemien määrää viidestä kuolleesta yhdeksään miljardia ajokilometriä kohti. Miljardi kilometriä tarkoittaa noin 20–25 vuoden ajanjaksoa. Tähän mennessä kukaan ei ole kuollut tunnelissa. Tilastoissa on silti suoranaisia päättömyyksiä. Vuosina 2017–18 Rantatunnelissa pysähdyttiin luvattomasti yli 1 100 kertaa – esimerkiksi tarpeille. Toki autoja hajoaa ja polttoaine voi loppua, mutta pysähdysten luku on silti tolkuton. Leveät pientareet ovat houkutelleet varikkokäynnille. Oma erikoisuutensa on väärään suuntaan ajaminen. Tällaisia tapauksia oli 35: ei koko tunnelin läpiajaneita, mutta u-käännöksen tekemään joutuneita, Naistenlahden kiertoliittymästä jollakin konstilla väärään suuntaan lähteneitä oli häkellyttävän paljon. Tunneliin suunnitellaan keskinopeusvalvontaa. Ely-keskuksen mukaan tätä tarvitaan nopeusrajoituksesta riippumatta: iltaisin ja öisin yli satasta hurjastelevat pitää saada kuriin. Keskinopeusvalvonta tehoaisi niihin, jotka luulevat ajavansa F1-autoa Monacon katuradan tunnelissa. Ruuhkassa valvonnalla ei olisi väliä, koska tunnelissa ei edes mahdu ajamaan ylinopeutta kuin korkeintaan kiriessään lyhyen jonojen välin kiinni. Sekin ajansäästö katoaa seuraavissa liikennevaloissa, ja puskurissa tuli roikuttua turhaan.