Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Valtteri Bottas sai kaudelle parhaan mahdollisen alun, mutta tätä tosiasiaa hän ei saa unohtaa

Lähes 200 päivän odotus purkautui huimalla tavalla, kun F1-kausi 2020 starttasi vihdoin Itävallassa Red Bull Ringillä. Turva-auto kävi radalla peräti kolme kertaa, nähtiin hienoja ohituksia ja tiukka voittokamppailu, autojen kestävyys oli koetuksella, renkaita lähti irti yllättäen ja lopulta vain 11 kuljettajaa näki ruutulipun. Formula ykkösten harmiksi se pani tällaisen show’n pystyyn silloin, kun paikan päällä ei ollut ketään sitä näkemässä. Sinivalkoisena kruununa oli Valtteri Bottaksen voitto. Nastolalainen johti kilpailua startista maaliin, mutta ykkössija tuli hikisen urakan päätteeksi. Auttavat kädet Bottaksen päiväpuhde näytti helpottuvan merkittävästi jo ennen kuin starttivalot sammuivat. Tuomaristo pyörsi lauantaisen päätöksensä ja mätkäisi uusien videotodisteiden avulla Lewis Hamiltonille kolmen ruudun lähtöruuturangaistuksen vain noin 40 minuuttia ennen starttia. Britti ei ollut hidastanut vauhtiaan keltaisten lippujen aikana aika-ajoissa. Toinen auttava käsi tuli Red Bullilta, joka levisi Max Verstappenin alla jo kymmenen kierroksen jälkeen. Näiden tapahtumien jälkeen muu kuin voitto olisi ollut Bottakselta pettymys. Voitto vaati hermojen ja auton hallintaa. Mercedeksen varikolta tuli sekä Bottakselle että Hamiltonille huolestuttavia viestejä kisan puolivälistä eteenpäin. Sensorivika uhkasi päättää molempien kilpailun. – Vaihdelaatikkovian uhka on todellinen. Vältä kanttareita, kuljettajille sanottiin. Bottaksen onneksi ongelma oli molemmissa autoissa. Muuten Hamilton olisi ohittanut ja karannut voittoon. Hamilton oli hieman Bottasta nopeampi silloin, kun kisa eteni normaalisti ja britti jahtasi nastolalaista. Se Bottaksen on muistettava, kun sarja jatkuu viikon päästä samalla radalla. Sunnuntainen voitto oli monien sattumuksien summa, vaikkakin täysin ansaittu. Ei enää arkipäivää Sunnuntain kaltainen keskeytysten rypäs oli formula ykkösissä arkipäivää vuosikymmeniä sitten, mutta ei enää pitkään aikaan. Tallien toiminta ja autojen kestävyys näyttivät siltä kuin kyseessä olisi ollut talvitestien ensimmäinen päivä. Edes Mercedes ei ollut immuuni teknisille murheille. Jos tilanne ei muutu pian, kaudesta on tulossa värikäs. Luotettavuus oli jo etukäteen aiempaa suuremmassa arvossa, koska kisoja ajetaan nyt vähemmän kuin viime vuosina. Nyt moni sai tästä testistä hylätyn. Ei ole yllätys, että kaiken sekasorronkin jälkeen voittoa juhli Mercedes. Saksalaistallin auto vaikuttaa juuri nyt ylivoimaiselta. Lopullinen selvyys tähän saadaan, kun sirkus siirtyy Unkariin ja Britanniaan ja rataprofiilit muuttuvat merkittävästi. Siellä pitäisi tulla myös Ferrarin vastaisku. Charles Leclerc nousi muiden epäonnen ansiosta jopa toiseksi, mutta Ferrarin vauhti on täysin kateissa. Talli on satsannut kaikki paukut päivityspakettiin, joka tulee kolmanteen kisaan. Jos mestaruustaistelusta tulee vain Bottaksen ja Hamiltonin välinen, britin vaikeudet avausviikonloppuna voivat osoittautua suomalaiselle todella arvokkaiksi.