Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Eurovaalikone Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Silmälasiketjujen asiakkaalta jää usein saamatta toimivat silmälasit

Oli kiinnostavaa lukea kokeneen optikon, Mikko Knuutilan ”asiantuntijalausunto” nykyisestä ketjuuntuneesta silmälasikaupasta. Suurilla lupauksilla houkutellaan asiakas myymälään: kahdet lasit yksien hinnalla, kaverille kaupanpäällisiksi ja lisäetuna aurinkolasit vahvuuksilla. Valitettavasti asiakkaalta jää usein saamatta se, mitä hän tuli hakemaan: kunnolliset toimivat silmälasit. Autoilulasini katosivat kaksi vuotta sitten ja kun työmatka oli 194 km, niin piti heti saada uudet lasit lähimmästä optikkoliikkeestä. Sain ne melko pian, mutta ne eivät olleet sopivat. Jo muutaman kilometrin ajon jälkeen piti palata takaisin ja viedä silmälasit optikolle korjattavaksi. Onneksi sillä välin oli naapuri löytänyt kadonneet vanhat lasini ja palautti ne. Sitten sain taas uudet lasini optikolta korjattuna, mutta ei vieläkään toimivana. Onneksi oli löytynyt ne 10 vuotta vanhat lasit, jotka vielä toimivat. Olin pettynyt suuren ketjun optikkoliikkeeseen ja päätin, että etsin käsiini sen yksityisen, jonka 10 vuotta aiemmin tekemät kahdet lasit vielä jotenkin toimivat. Nyt piti kuitenkin hankkia uudet, koko kalusto, kahdet parit. Harmikseni en löytänyt enää liikettä. Palasin liikkeeseen, jolta olin kaksi vuotta sitten ostanut ne toimimattomat. Kerroin ongelman ja ehdotin, että jos he nyt hyvittävät toimimattomien lasien hinnan, niin ostan kahdet uudet lasit itselleni ja yhdet vaimolleni. Mutta laatu pitää olla ehdottomasti hyvä. Lopuksi sain jokseenkin toimimattomat lasit ja vaimolleni oli laitettu jopa vääriin kehyksiin. Kahden kuukauden kuluttua ja hyvien selitysten keralla vaimoni sai uudet kehykset ja tietenkin niihin taas uudet linssit. Mutta nekään eivät toimi. Olemme käyneet tuossa optikkoliikkeessä lähes 10 kertaa ja neuvotteluihin on kulutettu aikaa useita tunteja. Enää en jaksaisi mennä kuuntelemaan selityksiä ja lupauksia. Valitin kuluttajavirastoon, mutta vastauksen saanti sieltä kestää vuosia. Jostakin pitää löytää luotettava optikko. Kirjoittaja on Tampereella asuva yrityskonsultti.