Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Peltipoliisin kuvaa luettiin väärin Tampereella – nyt rikesakko poistettiin anteeksipyynnön kera: ”Olemme syvästi pahoillamme”

Kolumni: Monet maksavat sakkonsa kiltisti, koska vastustamismenettely ja siitä ehkä seuraava poliisin esitutkinta koetaan vaivalloiseksi. Ajatellaan, että sakon maksamalla pääsee kuitenkin vähemmällä. Ehkä monet haluavat olla mahdollisimman vähän tekemisissä poliisin kanssa, kirjoittaa rikostoimittaja Harri Aalto, joka sai virheellisen rikesakon. Nyt se on virallista. Poliisi tunnustaa virheensä ja vahvistaa, etten ollut 2.4. kello 11.02 Tampereella, vaikka automaattinen liikenteenvalvontakamera niin väitti. Kysymys oli siis ylinopeussakosta. Peltipoliisin nappaaman kuvan perusteella ajoin valtatie 12:lla Tampereen Linnainmaalla 72 kilometrin tuntinopeudella, vaikka tieosuudella on 60 kilometrin tuntinopeusrajoitus. Lue myös: Peltipoliisi kuvasi minut Tampereella, vaikka todellisuudessa olin Porissa – alibini on vedenpitävä, mutta pari asiaa mietityttää Ilmoitin vastustavani rikesakkomääräystä, koska minulla oli vedenpitävä alibi. Oli tuolloin työtehtävissä seuraamassa oikeusjuttua Porin oikeustalon käräjäsalissa. Kuten aiemmin kerroin, olin kaiken lisäksi varsin arvovaltaisessa seurassa: salissa olivat lisäkseni kolme käräjätuomaria, kaksi asianajajaa, syyttäjä, käräjäsihteeri, syytetty ja asianomistajan edustaja sekä oikeustoimittajakollegani Mika Lahtonen . Tiistaina sain jälleen postia Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksesta. Nyt poliisi vahvistaa, ettei autollani ollut mitään tekemistä tapauksen kanssa. Kysymys oli virheellistä kuvatulkinnasta tutkinnan alussa. ”Virheellinen kuvatulkinta” on suomeksi rekisterikilven lukuvirhe. Poliisi kertoo, että (170 euron) ehdollinen rikesakkoni on nyt poistettu ja pyytää anteeksi. – Pahoittelemme syvästi tapahtunutta ja aiheuttamaamme vaivaa! Anteeksipyyntö hyväksytty! Tiesin olevani oikeassa, ja näyttötaakka oli poliisilla. Kirjoitin runsas viikko sitten tapauksesta kolumnin, koska arvelin, että tapahtuneella saattaisi olla yleisempääkin mielenkiintoa. Ja kyllä sillä olikin. Kolumnin saama vastaanotto ylitti kaikki odotukset. Tätä kirjoitettaessa kolumni on Satakunnan Kansan ja Aamulehden verkkosivulla klikattu auki yli 97 000 kertaa! Ja yhä uusia avauksia vain tulee. Siihen on syynsä. Palautteesta päätellen tapaus kosketti erittäin monia, koska heillä oli samantyyppisiä kokemuksia automaattisen liikenteenvalvonnan epäluotettavuudesta. Muutamat kolumnin kirvoittamina esiin nostetut tapaukset ovat aivan uskomattomia. Yksi huikeimmista on tämä: ”Tammikuussa isäni kuolinpesä sai kirjeen että isä oli ajanut Camryllä ylinopeutta Siuntiossa. Isä tosin kuoli 2015 ja Camry romutettiin joskus 10 vuotta sitten.” Kysymys o n oikeasta ongelmasta. Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtajan Dennis Pastersteinin mukaan rekisterikilven lukuvirheitä tapahtuu hyvin vähän, ehkä noin 200 vuodessa. Luku kertoo kuitenkin vain ne poliisille ilmoitetut rikesakon vastustamistapaukset, jotka on lukuvirheen takia johtaneet sakon peruuttamiseen. Väitän, että todellisuudessa tapauksia on paljon enemmän. Monet maksavat sakkonsa kiltisti, koska vastustamismenettely ja siitä ehkä seuraava poliisin esitutkinta koetaan vaivalloiseksi. Ajatellaan, että sakon maksamalla pääsee kuitenkin vähemmällä. Ehkä monet haluavat olla mahdollisimman vähän tekemisissä poliisin kanssa. Tämä on täysin väärin. Omia oikeuksia pitää aina nousta puolustamaan. Autoilijoiden oikeusturvaa toivottavasti parantavat uudet nopeusvalvontakamerat, jotka on määrä ottaa käyttöön tästä keväästä alkaen. Tracking radar -menetelmällä toimivat kameratolpat seuraavat ajoneuvon aikaa, nopeutta, etäisyyttä ja suuntaa sekä osaavat myös tunnistaa väärällä ajokaistalla ajavat. Toivoa sopii, että ne ottaisivat myös entistä tarkempia kuvia, jotta turhilta sotkuilta ja sydämentykytyksiltä vältyttäisiin vastaisuudessa.