Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Näköislehti Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut

Pääradan vaikuttavuus on omaa luokkaansa

Kaukojunien suosio jatkaa kasvuaan. VR kertoi perjantaina, että kotimaan kaukoliikenteessä tehtiin toukokuussa yli 1,2 miljoonaa matkaa. Kovin kasvu oli Helsingistä Tampereen kautta pohjoiseen menevällä pääradalla. Kasvun rajat ovat pääradalla vastassa. Hätäapua ruuhkaiseen liikenteeseen saadaan muutamilla uusilla junavuoroilla ja vaihtamalla Pendolinoja kapasiteetiltaan suurempiin IC-juniin. Nämä toimenpiteet eivät poista sitä, että junat ovat ääriään myöten täynnä etenkin aamulla ja iltapäivällä. Tämän tuskan tuntevat Tampereen ja Helsingin väliä päivittäin matkustavat pari tuhatta työmatkalaista. Heidän ja muiden matkustajien kannalta on täysin kestämätöntä, että lippu täytyy varata useita päiviä etukäteen tai junan myöhästymisen pelossa matkaan täytyy lähteä useita tunteja liian aikaisin, jotta palaveriin tai tapahtumaan varmasti ehtii. Rinteen hallitus on ilmoittanut panostavansa raideinvestointeihin. Pian nähdään, mikä on kunnianhimon taso. Lisätalousarviolla on luvattu käynnistää merkittäviä liikennehankkeita. Lisäbudjetissa täytyy olla rahaa pääradan kehittämiseksi. Suunnitelmat on saatava liikkeelle. Rahanjakajien tilanne ei ole helppo. Vireillä on miljardeja euroja nieleviä ratahankkeita, keskeisimpinä päärata ja Turun tunnin juna. Kummallakin on oma tärkeytensä. Turun tunnin juna yhdistää kaksi isoa kaupunkiseutua, luoden entistä toimivamman työssäkäyntialueen. Myös pääradan kohdalla puhutaan sujuvasta henkilöliikenteestä, mutta mittakaava on aivan toista luokkaa. Helsingin ja Tampereen välillä matkustajien määrä oli viime vuonna noin 4,5 miljoonaa, kun Turun-radalla matkustajia oli noin 1,5 miljoonaa (AL 14.6.). Pääradalla on ylivoimaisen suuri merkitys myös tavaraliikenteessä. Päärata etelästä Kemiin on teollisuuden rata. Tampereen rautatieasema on myös solmukohta, josta lähtee haarat Poriin ja Jyväskylään. Tavarakuljetusten on sujuttava henkilöliikenteen lomassa. Pääradan vaikuttavuusalue on monta kertaluokkaa suurempi kuin muilla suurilla ratahankkeilla. Pääradan nykyaikaistaminen lisäraiteineen on vuosien projekti. Liikkumaan pitää päästä huomenna ja ensi vuonna. On kiireesti huolehdittava, että päärata on liikennöitävässä kunnossa. Junien jatkuvat myöhästelyt kertovat, että sitä se ei nyt ole.