Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Eurovaalikone Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Helsingin-junien myöhästelystä iso haitta yrityksille Tampereella, yli puolet pitää junaliikennettä epäluotettavana – ”Matkaan lähdettävä jopa kahden tunnin varoajalla”

Tärkeään asiakastapaamiseen Helsinkiin on lähdettävä jopa kahden tunnin varoajalla tai omalla autolla, koska junien kulkuun ei voi luottaa. Paljon matkustavista yli puolet pitää junaliikennettä epäluotettavana. Tamperelaisista yrityksistä kaksi kolmesta kertoo, että junien myöhästelystä on koitunut niille haittaa. Yritysmatkoihin kuitenkin haluttaisiin käyttää junaa, koska junassa matkustusajan voi käyttää hyödyksi tekemällä töitä. Kysely yrityksille Tyytymättömyys junaliikenteen luotettavuuteen nousi pääosaan Tampereen kauppakamarin jäsenyrityksilleen tekemässä, matkustusyhteyksiä koskevassa kyselyssä. Kyselyssä selvitettiin, kuinka tyytyväisiä yritykset olivat liikenneyhteyksien toimivuuteen alkutalven 2019 aikana. Tarkastelu koski linja-auto-, juna-, lento- sekä henkilöautoliikennettä. Junaliikenne sai selkeästi heikoimman arvosanan, kun arvioitiin eri liikennemuotojen luotettavuutta. Pettyneimpiä vastaajat olivat isoissa yrityksissä, joista matkustetaan pääkaupunkiseudulle päivittäin tai ainakin useamman kerran viikossa. Kaikista vastaajista 43 prosenttia katsoi, että alkutalven aikana junayhteydet olivat toimineet epäluotettavasti tai erittäin epäluotettavasti. Hyvin tai erinomaisesti yhteydet olivat toimineet noin 30 prosentin mielestä. Paljon matkustavista vastaajista yli puolet piti junaliikennettä epäluotettavana. Junien myöhästelystä oli koitunut jonkin verran tai erittäin paljon haittaa 68 prosentille vastanneista yrityksistä. Juna epäluotettava Yritykset käyttäisivät matkustukseen mieluiten junaa, mutta moni on siirtynyt linja-autoon tai henkilöautoon, koska junien kulkuun ei voi luottaa. – Avoimissa kommenteissa sanottiin, että matkaan on lähdettävä jopa kahden tunnin varoajalla, jos haluaa olla varmasti ajoissa paikalla, kertoo Tampereen kauppakamarin apulaisjohtaja Markus Sjölund . Asiakastapaamiset ja tapahtumat ovat yrityksille elintärkeitä, minkä vuoksi riskiä myöhästymisestä ei aina voida edes ottaa. Silloin juna vaihtuu henkilöautoon. Osa vastaajista katsoi, että Helsinkiin ei voi sopia palavereita ennen aamukymmentä. Työpäivän venyminen taas vaikuttaa yrityksen toiminnan tehokkuuteen ja ihmisten hyvinvointiin. Aamujunat täysiä Junien vuorotarjontaan yritykset ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä. Ainoastaan 25 prosenttia vastaajista katsoi, että nykyiset yhteydet eivät palvele heitä riittävästi. – Helsinkiin haluttaisiin kahdeksaksi palaveriin, mutta suosituimmat aamujunat ovat ruuhkaisia. Palaverit voivat myös tulla nopealla aikataululla, mutta junalippu pitäisi ostaa hyvissä ajoin etukäteen, Sjölund avaa vastauksia. Jokainen myöhästyminen aiheuttaa myös kustannuksia, joista yritykset maksavat oman osansa. Vuosi sitten tehdyssä Tampere-Helsinki -käytävän taloudellisten vaikutusten arviointiraportissa todettiin, että kasvanut matkustusaika aiheuttaa 30 miljoonan euron vuosittaisen tuottavuustappion. Kauppakamarin mielestä pääradan kunnostuksella onkin jo kiire. – Ongelmat ovat nyt jo päällä, joten radan parannukseen ja nopeuttamiseen tarvittaisiin toimenpiteitä pikaisella aikataululla. Huolestuttavaa on se, ettei vielä ole edes suunnitelmia valmiina. Tampereen kauppakamari teki jäsenyrityksilleen kyselyn matkustusyhteyksien toimivuudesta. Kyselyssä haluttiin tietää, miten hyvin liikenneyhteydet olivat toimineet alkuvuoden 2019 aikana. Tarkastelu koski linja-auto-, juna-, lento- sekä henkilöautoliikennettä. Taustakysymyksinä olivat matkustustiheys ja yrityksen koko. Kyselyyn vastasi huhtikuussa 299 Tampereen kauppakamarin jäsenyritystä. Vastausprosentti oli 15.