Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Toive myöhäisillan lähijunasta toteutuu pian: ”Sitten ei tarvitse lähteä kesken konsertin tai pelin junaan” – Katso tästä uusien vuorojen aikataulut Pirkanmaalla

Uudet lähijunien lisävuorot Pirkanmaalla alkavat kulkea joulukuun 16. päivä. Lisää vuoroja tulee Nokian ja Tampereen , Tampereen ja Toijalan sekä Tampereen ja Mänttä-Vilppulan välille. Yhteensä vuoroja on 25. Uusien vuorojen hahmottamista hankaloittaa, että uusi lähijunapilottivuoro saattaa aikataulussa sijaita paikalla, jossa aiemmin oli IC- tai pendolinovuoro. Ne ovat siirtyneet toiseen paikkaan. Kokonaisuutena kuitenkin vuorojen määrä on lisääntynyt. Lähijunapilottivuorojen neuvotteluissa mukana ollut Pirkanmaan liiton suunnittelujohtaja Karoliina Laakkonen-Pöntys sanoo, että pilotin vuorojen suunnittelu oli osa isoa palapeliä, johon liittyvät myös VR:n muut aikataulumuutokset ja lisävuorot. Esimerkiksi Tampere–Helsinki välillä on seitsemän uutta pilotin ulkopuolista vuoroa. – Tampere sijaitsee keskellä Etelä-Suomen rataverkkoa, ja vapaiden välien etsiminen uusille vuoroille oli iso operaatio. Vuoroja saatiin kuitenkin merkittävästi lisää, Laakkonen-Pöntys kuvailee. Pääsääntöisesti vuorojen lisäyksiä määrittää kolme tekijää: kysyntä, kalusto ja raiteille mahtuva lisäliikenne. Nokialle neljätoista vuoroa Nokian vuorot painottuvat työmatka-aikoihin. Niitä tulee yhteensä neljätoista. – Iltavuoroa ei tule, koska sitä ei vielä tässä vaiheessa arvioitu kannattavaksi, Laakkonen-Pöntys sanoo. Pilotti ei jatka Sastamalaan saakka muun muassaVammalan aseman kapasiteetin vuoksi. Radalla kulkee paljon tavaraliikennettä muun muassa Porin ja Rauman satamiin. – Se on yksiraiteinen rata, jossa priorisoidaan tavaraliikenne. Vuoden aikana kuljetusten määrä on noussut yli tuhat nettotonnia, joten silläkin rataosuudella on kapasiteettiongelmia. Toijalaan yhdeksän vuoroa Toijalan ja Tampereen välille tulee yhdeksän uutta vuoroa, joista viisi jatkaa Riihimäelle tai tulee Helsingistä. Laakkonen-Pöntys sanoo, että vuoroja laitettiin pääradalle niin paljon kuin mahdollista. Tampereelta lähtevät vuorot painottuvat työmatka-aikoihin ja lisäksi tulee myöhäinen iltavuoro, kello 23.07 lähtevä juna. Tampereelta lähteviä vuoroja tulee kolme. Etelän suunta on lisävuorojen kannalta kaikkein hankalin, koska raiteilla on vain vähän tilaa uusille vuoroille. Laajempi lähijunatarjonta edellyttäisi lisää raiteita. Mänttä-Vilppulaan kaksi vuoroa Mänttä-Vilppulan ja Tampereen välille tulee kaksi uutta vuoroa. Lisävuorojen määrään vaikuttaa kaluston saatavuus. – Orivedeltä Mänttään rata on sähköistämätön, ja radalla kulkevat kiskobussit. Kalustoa ei ole yhtään lisää. Useampaa vuoroa ei voitu lisätä, ellei jostakin saada lisää kalustoa, Laakkonen-Pöntys valottaa. Tesoman seisake suunnittelussa Lähijunapilotin kriteerinä oli, että ei se ei aiheuta kalustohankintoja, eikä sen vuoksi avata asemia. Siksi Tesoman asema ei ole mukana pilotissa, mutta sille on varattu pysähtymisaika, jos asema rakennetaan pilotin kuluessa. – Tietenkin toivomme, että asema saataisiin avattua vielä pilotin aikana. Pilotti voi jatkua kaksi vuotta Pilotti kestää vuoden 2020 loppuun ja lisäksi pilottia on mahdollista jatkaa toinen 1,5 vuotta. Laakkonen-Pöntys sanoo, että lähijunavuorojen vakiinnuttaminen on kiinni sekä tulevista sopimuksista että vuorojen suosiosta. Lähijunapilottikokeilu liittyi edellisen hallituksen maakuntauudistukseen ja suunnitelmaan avata lähijunaliikenne kilpailulle. Molemmat loppuivat valmistellussa muodossa, kun edellinen hallitus kaatui. Käytännössä liikenne on Pirkanmaalla valtion ja VR:n osto- ja velvoiteliikennesopimusten varassa. Laakkonen-Pöntys sanoo, että jotta lähijunaliikenne saadaan jatkumaan, sopimusten olisi oltava pidempiä. Paljon merkitystä on sillä, että lähijunat osoittavat tarpeellisuutensa, toisin sanoen niihin löytyy matkustajia. Viimeksi mainittuuun vaikutetaan joulukuussa alkavalla isolla markkinointikampanjalla. – Meidän on jatkettava vaikuttamistyötä. Iso vaikuttamiskeino on, että junissa on paljon matkustajia. Matkustajien näkökulma Myöhäisillan junavuoro erityisen odotettu Tampereen ja Toijalan välillä säännöllisesti matkustavat iloitsevat joulukuussa käynnistyvistä uusista junavuoroista. Toijalan rautatieasemalla perjantaina iltapäivällä junaa odottaneet ottivat tiedon uusista lähijunavuoroista ilolla vastaan. Minna Rantasen , Tarja Aholan ja Miia Aholan toive myöhäisillan junavuorosta toteutuu, kun yksi uusista vuoroista lähtee Tampereelta Toijalan suuntaan kello 23.07. He kertovat, että nykyisten juna-aikataulujen vuoksi esitys, konsertti tai peli jää monesti seuraamatta loppuun asti, sillä on kiirehdittävä junaan. Myös Toijalassa asuva Fanny Nykopp on ehtinyt toivoa lisää myöhäisillan vuoroja Tampereen suunnasta. Nykopp käy vähintään kerran kuussa lähijunalla Tampereella. Toisinaan hän kulkee vain Toijala–Lempäälä-välin kavereidensa luokse. – Jos on Tampereella yöllä, kotiin pääsee vähän huonosti, hän perustelee tarvetta. Helppoa matkustamista Lauri Niskaa ei myöhäisillan junavuoro hetkauta, mutta muuten hän on tyytyväinen lähijunien liikennöinnin kasvusta. Niska kulkee junalla pari kertaa viikossa. – Yleensä menen iltapäivällä Tampereelle ja palaan vielä illalla takaisin. Käyn säännöllisesti hoitamassa tyttäreni lapsia Kalevassa, Niska kertoo. Niska kertoo ostavansa ennen junamatkaa kertalipun. Automaatin ansiosta se käy helposti. – Mielestäni lähijunalla matkustaminen on helppoa. Ei tarvitse etsiä omaa paikkaa eri vaunuista vaan voi istua minne haluaa. Hämeenlinnassa asuva Lotta Pelkonen jäi perjantaina samasta junasta pois, jonka kyytiin Lauri Niska nousi. Myös Pelkonen arvostaa lähijunamatkustamisen helppoutta. – Otan usein pyörän mukaan lähijunaan, sillä se on ilmaista. Tällä kertaa junassa matkusti kissani Friida, Pelkonen sanoo. – Junavuorojen lisäys on varmasti monelle hyvä asia.