Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Jakajien puute hidastaa Aamulehden jakelua – Posti palkkaa lisää, Aamulehti pahoittelee myöhästelyä

Vuodenvaihteen jälkeen Aamulehden varhaisjakelu on ollut myöhässä paljon tavallista enemmän. Myöhässä on ollut päivittäin jopa useita tuhansia lehtiä, lehtiä on jaettu myöhään iltapäivällä ja jotkut ovat jääneet jopa kokonaan ilman. – Lukijat ovat lähettäneet runsaasti ärtynyttä palautetta ja aivan syystä. Olen erittäin pahoillani, että lehtiä on luvattoman paljon myöhässä, sanoo Aamulehden vastaava päätoimittaja Jussi Tuulensuu . – On selvää, että erinomainenkaan digitaalinen näköislehti ei lohduta, jos on tilannut painetun lehden. On kuluttajan asia valita, miten hän haluaa lukea. Varhaisjakelu siirtyi vuoden alussa Alma Medialta Postin järjestettäväksi. Muutosta oli valmisteltu useita kuukausia, mutta siitä huolimatta alku on mennyt Postilta huonosti. Pirkanmaalla lehtiä on tammikuussa myöhästynyt noin kaksi kertaa niin paljon kuin joulukuussa, jolloin Alma Media vielä hoiti jakelun. Satakunnassa tilanne on hieman parempi. – Aamulehti on palvelun ostajana vastuussa asiakkailleen. Käymme jakeluasiat läpi Postin kanssa joka aamu ja tiedämme tuskallisen täsmällisesti, mikä tilanne on. Tällä hetkellä Posti ei valitettavasti täytä velvoitteitaan läheskään. Teemme parhaamme auttaaksemme Postia, jotta se pystyisi jakamaan lehdet niin kuin heidän kanssaan on sovittu, Tuulensuu sanoo. Jakajia tarvitaan 75 lisää Myöhästelyn suurin syy on se, että jakajia ei ole tarpeeksi. Myöhästelyn lisäksi tilaajia ärsyttää se, että jakelutilanteesta saa tietoa huonommin kuin ennen ja että päivystysnumeroon soittaminen maksaa. Kysyimme varhaisjakelun ongelmista Postin sanomalehtipalveluista vastaavalta johtajalta Kimmo Kauraselta . Miten on mahdollista, että myöhästymiset ovat noin kaksinkertaistuneet Pirkanmaalla Postin alettua jakaa aamun lehtiä, Postin johtaja Kimmo Kauranen? Muutos on väärään suuntaan, siitä olemme samaa mieltä. Montako uutta jakajaa saatte palkatuksi ensi viikolla? – Tämä viikon saldo oli 15 uutta jakajaa. Itse olisin tyytyväinen siihen, että uusia jakajia tulisi viikossa 15–20. – Tarvitsemme 70–75 jakajaa lisää. Meille siirtyi Pirkanmaalla ja Satakunnassa 780 jakajaa kaupan yhteydessä. Rekrytoinnit keskittyvät Pirkanmaalle. Milloin saatte tilanteen normaaliksi? – Riippuu siitä, milloin työvoimaa on tarpeeksi. Siihen voi mennä viikkoja. Sitä ennen voimme tehdä muita toimenpiteitä kuten alinhankintamalleja. Suunnittelemme yhdessä Alma Median kanssa maanantaiaamuna, mitä voimme tehdä nopeasti. Jakelun tilannetietoa saa vain yhdestä palvelunumerosta. Minkä vuoksi Postilta ei saa tietoa verkossa? – Kehittäminen on mahdollista, ja meille on tulossa mobiilisovellus kevättalven aikana. Jakelupäivystyksen numeroonne soittaminen maksaa paikallisverkkomaksun. Kuluttajansuojalain mukaan virheestä ilmoittaminen ei saa maksaa asiakkaalle mitään ja yrityksen on palautettava puhelinkulut, jos reklamaatio on aiheellinen. Lehden puuttuessa näin on käytännössä aina, joten miksi numeronne ei ole kokonaan maksuton? – Tuosta minun täytyy ottaa selvää. Teillä on uhkana, että jakelun puutteiden vuoksi joudutte pian maksamaan Alma Medialle suuria sanktioita. Eikö asioiden kuntoon paneminen olisi halvempaa? – Ehdottomasti, ei kahta sanaa. Jos lehti on myöhässä, puuttuu tai on virheellinen, ota yhteys Postin jakelupäivystykseen numeroon 020 451 5523. Palveluajat ovat arkisin kello 6–16, viikonloppuisin kello 6–12. Puhelun alussa on nauhoitettua jakelutietoa, mutta nauhan jälkeen ihminen vastaa. Ole kärsivällinen. Osoitteenmuutoksen, jakelunkeskeytyksen, uuden tilauksen, lehti-ilmoituksen tai esimerkiksi laskun eräpäivän siirtämisen voit tehdä verkossa osoitteessa asiakaspalvelu.almamedia.fi. Muissa tilaukseen liittyvissä asioissa, tai jos muutoksen teko verkossa ei onnistu, auttaa asiakaspalvelu numerossa 010 665 8102 tai sähköpostitse asiakaspalvelu@almamedia.fi.