Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Näköislehti Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut

Tamperelaiset opiskelijat keksivät, miten yritysten jätteillä voi tehdä rahaa – Tavoittelevat palkintoa perjantaina huipentuvassa kilpailussa

Paljon uusia ideoita, uuden luomiseen kannustava henki ja mukava tukku riihikuivaa parhaille ratkaisuille. Tätä tavoitellaan tällä viikolla järjestettävässä Innoevent Tampere -tapahtumassa. Mukana on reilut 500 eri alojen opiskelijaa etsimässä ratkaisuja yritysten ja yhteisöjen ongelmiin. Tapahtuma huipentuu perjantaina, jolloin opiskelijat esittelevät aikaansaannoksensa tuomaristolle. Tapasimme neljä opiskelijaryhmää ja kysyimme, mitä haastetta he ratkovat ja millaista ratkaisua he ovat siihen kehitelleet. Kaikkea ei ennen h-hetkeä paljastettu, mutta aika paljon kuitenkin. Yritys: Patria Toimeksianto: Saimme tehtäväksi miettiä, miten Suomessa pystyttäisiin vuonna 2025 hyödyntämään arkisia tieto- ja viestintälaitteita kriisitilanteessa. Lähtökohdat: Päätimme luoda ratkaisun siihen, miten pelastushenkilökunnan resurssit saadaan optimaalisen käyttöön luonnonkatastrofeissa. Mietimme myös, mikä Patrian rooli voisi olla tässä. Ratkaisu: Kriisitilanteessa tarvitaan realistista tilannetietoa siitä, missä poliisit, ensihoitajat, raivaajat ja esimerkiksi sähkömiehet liikkuvat. Lisäksi tarvitaan tietoa siitä, kauanko he ovat tehneet työtä yhtämittaisesti ja miten he voivat. Laitteiden avulla voidaan kerätä ja välittää tietoa muun muassa työntekijöiden sijainnista ja terveydentilasta, kuten pulssitaajuudesta ja kehon lämpötilasta. Sijaintitiedon avulla huomataan myös, jos jossain paikassa ei ole ketään hoitamassa hommaa. Patria voisi kerätä pelastushenkilökunnasta dataa ja jalostaa siitä tietoa. Meillä on esittää myös tekninen ratkaisu siihen, miten tietoa välitetään silloin, kun mobiiliverkko ei toimi. Inari Bergius, 27, informaatioanalytiikan opiskelija, Roope Heikkilä, 28, tradenomiopiskelija, Olli Koskinen, 24, restonomiopiskelija, Christa Rauma, 19, ensihoitajaopiskelija, Juha Rauhala, 28, fysioterapeuttiopiskelija, Hanna-Riikka Saarinen, 24, sairaanhoidon opiskelija Yritys: Myllyn Paras Toimeksianto: Meidän tehtävämme on hahmotella, millainen on makaroni vuonna 2030. Lisäksi saimme tehtäväksi miettiä lähivuosille kehitysideoita markkinointiin ja tuotelinjalle. Lähtökohta: Suurin osa käyttäjistä on tällä hetkellä lapsiperheitä ja nuoria aikuisia. Mielikuva makaronista on sellainen, että se on halpa alahyllyn tuote. Ratkaisu: Makaronin laatumielikuvaa täytyy nostaa. Haluamme tehdä markkinoinnin avulla makaronista trendikkään elintarvikkeen, joka kiinnostaa myös työikäisiä aikuisia. Pakkaus pitää uudistaa, sillä nykyinen on vanhahtavan näköinen. Markkinoinnissa kannattaa hyödyntää sosiaalista mediaa. Makaronia voisi saada valmiiksi maustettuna, jolloin maustamista ei tarvitsisi enää miettiä kotona, kun laittaa ruokaa. Makaronista voisi myös tehdä välipalatyyppisen tuotteen kuten ruisleivästä on tehty ruissipsi. Annamaria Rossi, 25, liiketalouden opiskelija, Venla Vastamaa, 22, metsätalouden opiskelija, Aku Virtanen, 23, fysioterapeuttiopiskelija, Elli Koivula, 20, liiketalouden opiskelija, Tiia Saaranluoma, 26, bioanalytiikan opiskelija, Elisa Ojala, 34, palveluliiketoiminnan opiskelija Yritys: UPM Raflatac Toimeksianto: UPM Raflatac etsii ratkaisua jätteenkierrätykseen. Monia tuotannossa syntyviä jätteitä, kuten liimajätettä ja silikonia sisältävää paperia, on vaikea kierrättää. Jätteen hävittäminen maksaa. Lähtökohta: Monia teollisuudessa syntyviä jätteitä voivat toiset yritykset käyttää hyödyksi. Esimerkiksi liimajätteestä on tehty tekonurmikenttiä, mutta markkina on pieni. Yrityksillä tulisi olla nykyistä enemmän tietoa toistensa jätteistä, jotta ne osaisivat hyödyntää niitä. Ratkaisu: Tarvitaan alusta, jolla yritykset voivat myydä ja ostaa jätteitä toisten yritysten kanssa. Näin jätteiden hävittämisestä aiheutuvat kustannukset pienenevät ja ympäristö säästyy. Nykyään asiakkaat arvostavat tietoa siitä, mihin jäte menee. UPM voisi toimia asiassa edelläkävijänä ja saada muut yritykset mukaan hankkeeseen. Joona Salmi, 22, ajoneuvotekniikan opiskelija, Teemu Tuominen, 23, metsätalouden opiskelija, Oona Varjanto, 23, international business -linjan opiskelija, Maria Niinimaa, 24, international business -linjan opiskelija, Menglin Chen, 21, biotuote- ja prosessitekniikan opiskelija Yritys: K-ryhmä Toimeksianto: K-ryhmä haluaa ideoita siihen, miten se voi kannustaa asiakkaitaan kiertotaloutta tukevaan elämäntyyliin. Lähtökohta: Haluamme tarjota kuluttajille mahdollisuutta vähentää ruokahävikkiä kotona. Meillä on kolme ideaa, joiden avulla voi parantaa K-ruoka-sovellusta. Ratkaisu: Eniten olemme työstäneet ratkaisua, jolla kuluttajat voisivat antaa toisille ostamiaan elintarvikkeita, jos ovat lähdössä reissuun tai muuten on kotona menossa hävikkiin vaikka banaaneja. Syömäkelpoisista elintarvikkeista voisi ilmoittaa sovelluksessa, ja joku lähellä liikkuva voisi tulla hakemaan ne. Ilmoittaja saisi palkkioksi plussapisteitä. Sovelluksessa kotitaloudet voisivat ilmoittaa myös tyhjistä pulloista, joita koululaiset voisivat tulla hakemaan ja kerätä näin rahaa luokkaretkikassaan. Pullojen lahjoittaja saisi plussapisteitä. Sovelluksesta olisi hyvä löytyä K-ryhmän kierrätyspisteet, sillä tietoa kierrätyspisteistä on vaikea löytää. Ilona Lunkka, 23, palveluliiketoiminnan opiskelija, Noora Aho-Vinkka, 20, liiketalouden opiskelija, Noora Savola, 24, bioanalytiikan opiskelija, Eeva Kukkonen, 24, fysioterapeuttiopiskelija, Johannes Mäkinen, 22, tiimijohtamisen ja yrittäjyyden opiskelija Korjaus 8.11. klo 7.45: Patrian tiimin numero on 43 eikä 63, kuten tekstissä aiemmin luki. Oikaisu 8.11. klo 12.30: Yhden opiskelijan nimi oli väärin. UPM Raflatac -ryhmän jäsen on Menglin Chen, ei Meng Lin.