Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Uudet kalastusoppaat toivat esteettömän kalastusveneen Tampereen järville – ”Veneemme on käytännössä vesillä liikkuva invataksi”

Kolme kalatalouden ammattitutkinnon ammattiopisto Liviassa Paraisilla suorittanutta kalastusopasta ryhtyy tarjoamaan esteettömiä kalastusretkiä Tampereen ja ympäristön järville. Kalastusoppaat Teemu Inomaa , Vikke Niiranen ja Mikko Ojala ryhtyvät valmistuttuaan viemään kalastuksen pariin muun muassa liikuntarajoitteisia, vanhuksia ja esimerkiksi lapsia. Esteetön vene on rakennettu alumiiniveneitä Ylöjärvellä valmistavassa Alucat Catamarans oy:ssä. Kuusi metriä pitkä ja 2,3 metriä leveä alumiinivene on vesillä vakaa, koska katamaraanissa on kaksi runkoa. – Tampereella näytti olevan selvä tilaus esteettömälle kalastusvaihtoehdolle, sillä kaupungista ei löydy tällä laajuudella kalastusoppaita sen enempää kuin esteettömiä, hydraulisella keularampilla varustettuja veneitäkään, sanoo Teemu Inomaa oppaiden perustamasta, kalastus- ja elämysmatkailua tuottavasta Fiex oy:stä (Fishing & Experiences). ”Kuin vesillä liikkuva invataksi” Pyörätuolilla kulkevat ja muuten liikuntarajoitteiset pääsevät vaivatta veneen kyytiin, sillä veneen keulasta avautuu pyörätuolia varten hydraulisesti toimiva ramppi. – Veneemme on käytännössä vesillä liikkuva invataksi. Kun tieto lähti veneestämme liikkeelle, niin vastaanotto on ollut todella positiivista. Kommentteina on tullut, että vihdoinkin ajatellaan myös henkilöitä, jotka käyttävät apuvälineitä, sanoo Inomaa. Vammainen pystyy myös itse ajamaan Pyörätuolilla liikkuva Alucat Catamaransin esteettömyysasiantuntija Heikki Konttinen kiittelee veneen toimivuutta. – Veneen pohja on tasainen, ja pyörätuolin pystyy liikkumisen estämiseksi kiinnittämään pohjassa oleviin kiskoihin. Tilat ovat niin väljät, että vammainen pystyy käyttämään laitetta yksinkin, sanoo Konttinen. Konttisen mielestä on hyvä, että liikuntarajoitteisia ajatellaan myös tällä elämänalueella. Hän oli aiemmin mukana kehittelemässä esteetöntä laituria Tampereen Naistenlahden satamaan. – On hienoa, että liikuntarajoitteisetkin pääsevät nauttimaan luonnosta, vesielämyksistä ja jopa rantautumaan rampin ansiosta saariin. Rekisteröity kahdeksalle hengelle Tampereelle nyt hankitun veneen kantavuus on tuhat kiloa ja alus on rekisteröity kahdeksalle henkilölle. – Veneeseen mahtuu kuljettajan lisäksi kerralla neljä tavallista tai kaksi sähköpyörätuolia, sanoo Teemu Inomaa. Heikki Konttinen kannustaa Tampereen kaupunkia panostamaan yhdenvertaisiin palveluihin myös liikuntarajoitteisten osalta. – Ihmisillä tahtoo olla väärinkäsityksiä vammaisista. Luullaan, että he olisivat jotenkin särkyviä, mutta ei se niin ole, sanoo Konttinen. Apuvälinemessuilla viime syksynä Alucat oy:n tuotantovastaavan Pirkka Konttisen mukaan tiedusteluja esteettömästä veneestä on tullut useiden vuosien ajan. – Kokeilimme aluksi manuaalista ramppiratkaisua, mutta yhteydenottojen jälkeen olemme kehitelleet tällaisen lattiatasoon saakka avautuvan hydraulisen rampin. Alucatin kehittelytyön tulos oli syksyllä 2019 ensimmäistä kertaa esiteltävänä Tampereen messu- ja urheilukeskuksen apuvälinemessuilla. Veneeseen tutustui viime syksynä myös Invalidiliiton esteettömyyskeskuksen esteettömyysasiantuntija Ari Kurppa . – Se vaikutti oikein toimivalta tuotteelta. Harvoinhan sitä ehkä useita vammaisia kerralla on kalaan lähtemässä, mutta jos esimerkiksi vanhasta kalastusporukasta yksi vammautuu, onnistuu yhteinen reissu tällaisilla ratkaisuilla. Venetyyppi katamaraani, materiaali merialumiini. 10 hyötyneliötä, pituus 5,9 ja leveys 2,3 metriä. Keularampin leveys 0,9 metriä. Runkopaino 750 kiloa. Kantavuus 1000 kiloa. Moottorisuositus 1 x 100–180 hevosvoimaa. 2 x 60–90 hevosvoimaa. Henkilöluku 8. Polttoainetankki 110 litraa. CE-kategoria C (rannikkovedet ja järvet).