Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Lukija pohtii kirjeiden ja lehtien jakelua – Saapa nähdä, jakaako Posti enää 2020-luvun lopulla muuta kuin paketteja

Posti nostaa 12. kesäkuuta postimerkkien hintaa 15 sentillä. Vuodesta 2008 vuoteen 2017 postimerkkien hinta tuplaantui – noin kymmenessä vuodessa. Suomessa verojen nousu vuosittain on varmaa ja toinen varma asia on, että postimerkkien hinta nousee. Hintamuutoksia on koitettu hämärtää välillä jakamalla postimerkit kahteen luokkaan, mutta onneksi sekin loppui. Postimerkkien hinnat nousevat ja hintojen nousua perustellaan kirjepostin vähentymisellä sekä maailman muuttumista digitaalisemmaksi. Kyseessä on noidankehä, melkeinpä Postin tietoinen manööveri. Hinnat nousevat, kuluttajan ei ole enää järkevää ostaa postimerkkejä, joka johtaa jälleen hintojen nousuun. Tilannetta murentaa myös digitalisaatio. Postin tulevaisuuden ennusteissa kirjepostin jakelu voi päättyä joidenkin vuosien päästä, jonka jälkeen vaakalaudalle joutuvat lehtijakelut - siirtyvät nettiin. Saapa nähdä, että jakaako Posti 2020-luvun lopulla muuta kuin paketteja, joihin Posti selvästi haluaa keskittyä. Meneillään on kirjepostin tietoinen alasajo.