Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Kuumalla säällä linja-autojen sisälämpötiloissa voi olla jopa useiden asteiden eroja – Mittasimme, millaisiin lukemiin Tampereen busseissa hellepäivänä ylletään: ”Aika korkea lukema”

–Tiedätkö, että täällä on aika lämmin? Tämä on yksi yleisimmistä kommenteista, joita linja-auton kuljettaja Tuula Jokinen kuulee hellepäivien bussimatkustajilta. Vastaukseksi Jokinen kertoo yleensä toteavansa, että sama on tullut huomattua itsekin. – Toiseksi eniten kysytään, miksi bussin kattoluukut eivät ole auki, vaikka on niin lämmin. Siihen vastaan, että ne eivät ole auki, jos autossa on koneellinen ilmastointi. Silloin luukut toimivat lähinnä hätäpoistumistienä. Kuluvalta viikolta tuttuun tapaan myös tänään perjantaina Tampereella yllettiin hellelukemiin. Esimerkiksi kello 14 Härmälän mittausasemalla lämpötilaksi saatiin tasan 27 astetta, Tampellan asemalla 27,3 astetta. Toisinaan helle laittaa joukkoliikenteessä niin matkustajat kuin kuljettajatkin koville. – Yleensä meillä on ajoaikaa viisi tuntia, sitten on ruokatauko. Jos ilmastointi vain kierrättää bussissa lämmintä ilmaa, lämpötila nousee helposti. Onneksi työnantaja on hankkinut meille kivennäisvesipulloja. Aamulehti päätti testata lämpömittarin kanssa, miten korkeiksi sisälämpötilat linja-autoissa hellepäivänä nousevat ja mitä kaupunkilaiset helleajan bussimatkustamisesta ajattelevat. Laiturilla 30,4 astetta Testin alkaessa perjantaina kello 12.30 aurinko paistaa Tampereen Keskustorille ohuen pilvikerroksen läpi. Bussia odottaessa meinaa tulla hiki, kun laiturilla tyhjäkäynnillä seisovien linja-autojen vieressä testimittari näyttää ulkolämpötilaksi 30,4 astetta. Seitsemän eri linja-auton kyydistä nousseille matkustajille tehdyn minigallupin perusteella sisällä busseissa lämpötila on pysynyt maltillisena. Kukaan ei raportoi pätsistä. Laiturilla auringonpaisteessa lippalakkiaan korjaava linja-auton kuljettaja Kari Niskanen naurahtaa. – Nautitaan näistä keleistä nyt, kun niitä on. – Bussien välillä on suuria yksilöeroja, mutta valtaosassa ilmastointi pelaa hyvin. Vettä kun muistaa juoda paljon, pärjää hyvin. Aurinkopaikalla 31,3 astetta Kohti Länsi-Hervantaa matkaavassa linjan neljä bussissa lämpömittarin lukema ylittää testin ensimmäistä ja viimeistä kertaa 30 asteen rajan. Hetken aikaa penkillä auringon paisteessa olon jälkeen lukema kipuaa 31,3 asteeseen. Kyydissä matkustavia Anne ja Mikko Rantasta sisälämpötila ei haittaa. He ovat varustautuneet helteeseen vesipullolla. – Sen verran harvoin liikumme bussilla, ettei tämä meidän tunnelmaa latista, Mikko Rantanen toteaa. Vilpoisa 24,3 astetta Tampereen maistraatin kohdalla testiryhmä hyppää pois linja-auton kyydistä. Pysäkillä mittari ehtii näyttää lämpötilaksi 26,3 astetta ennen kuin matka jatkuu linjan yksi bussissa takaisin kohti Koskipuistoa. Tällä kertaa linja-auton kyydissä on tulla liki vilu. Ilmastointi toimii hyvin, eikä kyydissä näy hikoilevia kasvoja. Mittari näyttää sisälämpötilaksi 24,3 astetta. Se on vähemmän kuin astelukema ulkona. Koskipuistosta matka jatkuu linjan kolme bussilla kohti Keskustoria. Hetki ulkona auringossa saa mittarin nousemaan 30,2 asteeseen, eikä iholla tunnu edes tuulen virettä. Päästäisiinkö seuraavassa linja-autossa taas nautiskelemaan ulkoilman hellettä vilpoisemmista lukemista? Ei päästä. Sisällä bussissa mittari näyttää 27,3 astetta. Sopiva 27,3 astetta Tässä välissä testiryhmä hyppää useamman eri bussin kyytiin. Eri mittaisilla matkoilla mittari näyttää sisälämpötilaksi 29,5 astetta, 26,4 astetta, 26,7 astetta ja 25,2 astetta. Lämpöä siis riittää. Osassa Aamulehden testaamista busseista ilmastointi toimii mukavasti ja auringon hiostamassa niskassa tuntuu vilpoisa ilmavirta. Osassa linja-autoissa tilanne on toinen. Ilmastointi tuntuu lähinnä jauhavan jo ennestään lämmintä ilmaa. Linjan kolme bussissa kohti Koskipuistoa matkaavaa Satu Hurmetta tämä ei haittaa. Katsomme lämpömittaria, joka näyttää 27,3 astetta. – Aika korkea lukema, Hurme toteaa. – Matkustan bussilla lähes päivittäin. Toisinaan kohdalle osuu kuumempi auto. Tällä kertaa kyydissä on ollut ihan mukava istua, eikä ole ollut liian kuuma. Tampereen kaupungin joukkoliikenteen suunnittelija Leena Huhtalan korviin satunnaisia, yksittäisiä linja-autoja koskevia palautteita kantautuu aina silloin tällöin. Helteisellä säällä palautteen sisältö koskee yleensä linja-auton liian kuumaksi koettua sisälämpötilaa. – Liikennöintisopimuksissamme edellytämme, että ilmanvaihto ja lämpötila ajoneuvon sisällä olisivat matkustajan ja kuljettaja kannalta asianmukaiset ja miellyttävät. Tarkempi säätö on sitten liikennöitsijän vastuulla, Huhtala kertoo. Mikä määritellään vielä asianmukaiseksi lämpötilaksi? – Mitään tällaista tiettyä lämpötilarajaa emme ole määritelleet. Kesän mittaan kaupunki on suorittanut myös omia tarkastuksia Tampereen seudun joukkoliikenteen linja-autoihin. Toistaiseksi niissä ei ole Huhtalan mukaan käynyt ilmi mitään yllättävää ja bussien lämpötilatkin ovat pysyneet ruodussa. Jos omalle kohdalle kuitenkin osuu erityisen kuuma linja-auto, Huhtala neuvoo ottamaan ylös liikennöitsijän nimen sekä ajoneuvon että linjan numerot. – Aina jos saamme palautteen toimimattomasta ilmastoinnista, tarkistamme asian ja välitämme tiedon eteenpäin liikennöitsijälle. Mitä tarkemmat tiedot ilmoituksessa saamme, sitä paremmin pystymme kohdistamaan palautteen oikealle taholle. Ajoneuvon numeron pitäisi löytyä Huhtalan mukaan bussin sisäpuolelta että ulkokyljestä.