Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Nyt etsitään keinoja tunnelin peräänajojen ja vaaratilanteiden estämiseksi: Nopeusrajoitus saatetaan pudottaa 50 kilometriin

Pirkanmaan ely-keskus etsii uusia keinoja estää peräänajoja ja vaaratilanteita Tampereen Rantatunnelissa. – Selvitämme yhdessä Tieliikennekeskuksen kanssa, voidaanko tunnelin nopeusrajoitus pudottaa 50 kilometriin sen jälkeen, kun pääsyä tunneliin on jouduttu säätelemään, johtaja Juha Sammallahti kertoo. Käytännössä tunnelissa saisi ajaa enää viittäkymppiä heti, kun ongelmatilanne on havaittu ja ajoneuvojen pääsyä rajoitettu punaisilla liikennevaloilla. Tällöin nopeusrajoitukset laskisivat automaattisesti 50 km/h:iin tunnissa. – Rajoitus olisi voimassa pahimman iltapäivän ruuhkatunnin ajan ja palaisi 60 kilometriin heti, kun tilanne sen sallii. Muutos on mahdollinen tunnelissa, koska siellä käytetään muuttuvia nopeusrajoitusmerkkejä. Sen sijaan Rantaväylällä merkit ovat kiinteitä. Ely-keskus haluaisi vaihtuvat rajoitusmerkit koko osuudelle. Lisäksi suunnitellaan 1,5 miljoonan euron lisäkaistaa Vaitinaron liittymän ohi. – Kun liikennevirta on tasainen, se vetää varmimmin ja turvallisimmin. Sillä ei ole niinkään väliä ruuhkautumisen kannalta, onko rajoitus 50 vai 60 kilometriä. Nyt tunnelin nopeusrajoitus on 60 kilometriä tunnissa paitsi onnettomuustilanteissa, jolloin puomit laskeutuvat ja muuttuvaa nopeusrajoitusta voidaan laskea käsisäätöisesti. Turvavälit ratkaisevat Tunneliin on syksyn aikana osunut jo parikin isoa peräänajokolarien sumaa. Yleensä näitä kolareita tapahtuu, kun liikennevirta joutuu haitariliikkeeseen ja autot ajavat liian lähellä toisiaan. Tienpitäjällä on vähän päteviä keinoja opastaa autoilijoita lähellä ajamisen riskeistä. Valtateille maalatut riittävän turvavälin ”natsamerkinnät” eivät toimi tiheässä kaupunkiliikenteessä, eikä niitä ole hyödynnetty kotimaan isoilla väylilläkään enää tällä vuosikymmenellä. Turvallinen ajotapa ja etäisyys ovat ennen kaikkea autoilijan itsensä vastuulla. Ely-keskus pitää kuitenkin harkinnan arvoisena ehdotusta, jonka mukaan tunnelin suun infotaulut voisivat ruuhka-aikoina lähettää ajajille Säilytä riittävä turvaväli -tyyppistä viestiä. – Nopeat kaistanvaihdot liian pieniin väleihin aiheuttavat tunnelissa yllätyksiä, vaaratilanteita ja turhaa jarruttelua, Juha Sammallahti muistuttaa. Päivitys: Päivitetty 29.11.