Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Suunnitelmat Pispalan maamerkin palauttamisesta muuttuivat Tampereella: haulitornin kruunua ei nostetakaan paikalleen tiistaina – katso tallenne tiistain nostourakasta

Pispalan haulitornin kokoaminen jatkuu jälleen keskiviikkona. Remontoitu haulitorni on palannut Tampereen maamerkiksi pala palalta sitä mukaa, kun tornin kunnostettuja osia on tuotu takaisin Pispalaan. Tornin osat ovat niin suuria, että ne eivät kaikki mahdu kerralla pihalle. Haulimestarin työhuone odottaa jo pihalla valmiina nostoa kaiken kruunuksi. Haulimestarin huonetta ei kuitenkaan nostettu paikalleen tiistaina, koska kaikkia hauliputkia ei ole vielä saatu toimitettua paikalle. Hauliputkien puuttumisen vuoksi myös haulimestarin huoneen nosto viivästyy. Tornirakenteen viimeinen palanen saapui Forssan asentajien Tammelan pajalta maanantain ja tiistain välisenä yönä. Haulitornin pystytys jatkui tiistaina aamuseitsemän aikaan, kun asentajat alkavat valmistella seuraavan lohkon nostamista. Katso tallenne tiistain haulitornin pystytyksestä: Viimeinen ristikkopala käännettiin nosturilla oikeaan asentoon. Pispalan valtatien liikenne katkaistiin aamulla kahdeksan ja yhdeksän välillä muutamiksi minuuteiksi, jotta ristikko saadaan nostettua pystyyn. Sen jälkeen ristikko nostettiin suoraan paikoilleen. Samalla kalustolla – Jos kaikki menee hyvin, nostamme huomenna myös haulitornin huipun ylös, kertoi Forssan asentajien toimitusjohtaja Janne Vihreäsaari maanantaina. Tiistain tiedon mukaan kaikkia hauliputkia ei kuitenkaan saatu paikalle, jotta haulimestarin huone olisi voitu nostaa paikalleen. Vihreäsaari arvioi, että tornin nostotöissä menee koko tiistaipäivä. Nostotöissä on työmaapäällikkö Mikko Heijan mukaan suunnilleen samanlainen kalusto kuin haulitornin purkamisessakin oli. Paikalle on tuotu yksi vielä kevään urakkaa pykälää isompi henkilönostin. Haulimestarin työhuoneen ja ensimmäisen tukiristikon painoksi on arvioitu kahdeksan ja puoli tonnia. Remontissa huippuun on tullut painoa lisää, mutta ei merkittävästi. – Yhteen nyt jo paikalleen nostettuun osaan oli tullut reilu kolme tonnia lisää painoa. Se oli lihonut. Seuraava ristikkokappale on joitain satoja kiloja painavampi kuin aikaisemmin. Ristikoihin on tullut sinne tänne kymmeniä tuentarautoja ja muita palasia. Niistä kertyy isoissa kappaleissa pakosta lisäpainoa. Nostotöihin on varattu kalustoa kolmeksi päiväksi. Tuuli ja sade saattavat vaikeuttaa työtä. Lue lisää: Entistä ehompi haulitorni alkaa paljastua – Pispalan maamerkin ensimmäinen pala pääsee kohta omalle paikalleen Lue lisää: Nämä harvinaisuudet ovat vuodelta 1908 – Haulitornin niiteistä keksittiin tehdä muistoesineitä Lue lisää: Näin historiallisen haulitornin huippu lopulta irtosi – Pispalan yläilmojen työmaa on purkuporukalle ainutlaatuinen: ”Aika urakka” Päivitys 13.10.2020 klo 11.40: Juttuun on päivitetty tieto siitä, ettei haulimestarin huonetta pystytäkään nostamaan paikalleen puuttuvien hauliputkien vuoksi.