Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Näköislehti Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut

Autoilijat jonottivat jopa lähes tunnin parkkihalleista ulospääsyä Tampereella – asiakaspalvelu ei nostanut puomeja ylös pyynnöistä huolimatta

Viidessä Finnparkin pysäköintihallissa oli viime lauantaina illalla järjestelmäongelma rekisterikilpien tunnistuksessa. Koska rekisterikilpien tunnistaminen poistumisportilla kesti jopa useita minuutteja, hallien uloskäynnit ruuhkautuivat pahasti. Aamulehteen otti yhteyttä lukija, joka oli jonottanut ulospääsyä Tullintorin pysäköintihallista iltayhdeksän jälkeen 50 minuutin ajan. Mistä tapauksessa oli kysymys, Finnparkin operatiivinen johtaja Tami Koivuniemi? – Tunnistaminen perustuu ensisijaisesti rekisterinumeron tunnistukseen. Lauantaina järjestelmän tunnistustarkkuus on laskenut, ja sitä ei huomattu kahteen tuntiin. Kun se huomattiin, prosessi käynnistettiin uudestaan, ja se alkoi toimia. Se ehti vaikuttaa viiteen taloon Tampereella. Miten ongelma näkyi asiakkaille? – Asiakkaita pääsi jonkin verran ulos, mutta joidenkin asiakkaiden kohdalla tunnistus ei onnistunut ollenkaan. Asiakaspalvelu päästi osan pois. Kukaan ei kuitenkaan jäänyt puomin taakse, viiveet vaan olivat pitkiä. Tullintorin hallissa jonottaneelle vinkkaajalle oli sanottu asiakaspalvelussa, että portteja ei pystytä avaamaan manuaalisesti. – Se ei kyllä pidä paikkaansa, ne pystyy avaamaan. Puomit saa aina ylös. Se järjestelmä oli toiminnassa, ja puomit olisi pystynyt avaamaan. Miksi puomeja ei sitten avattu, vaan ihmisiä pidettiin jonossa jopa lähes tunnin verran hallissa? – Yleensä kun tällainen tilanne tulee, vaikka itsenäisyyspäivänä tai joulun alla, niin puomit avataan pysyvästi ylös. Minkä takia meillä asiakaspalvelu on toiminut näin, on nyt se, mitä tässä mietimme. Paljonko jonotusajat olivat pahimmillaan? – Koko häiriö kesti noin pari tuntia. 50 minuutin jonotus on ihan poikkeuksellinen, se ei ole meidän ohjeistuksen mukainen missään tapauksessa. Ulostulopisteille on koko ajan kamerayhteys. Yleensä tässä vaiheessa asiakaspalvelijan ohjeistus on, että kun jono tulee näin isoksi, niin puomi avataan automaattisesti, eikä lähdetä keskusteluttamaan yksittäisiä asiakkaita. En tiedä, miksi nyt näin ei ole tehty. Mikä on kohtuullinen odotusaika? – Asiakaspalvelu tekee tilanteen mukaisen arvion siitä. Kun jono alkaa olla 15 minuuttia, mikä on yleinen maksun jälkeinen ulosajoaika, siinä vaiheessa aletaan aktiivisesti avaamaan puomia tai nostetaan puomi kokonaan ylös. Selvitämme, mitä on tapahtunut. Missä halleissa ongelma oli? – Tullintori, Tampere-talo, Frenckell, Hämeenpuisto ja Plevna. Asiakkaan mukaan hänelle olisi sanottu, että puomia ei saa auki. Se ei siis pidä paikkaansa? – Se on ihan fakta, että puomit saa auki valvomosta. Sitten huolto voi käydä ottamassa puomin pois ja viimeisenä keinona voidaan ohjeistaa asiakasta, kuinka puomi otetaan pois. Se on nimenomaan paloturvallisuuskysymys, että kukaan ei jää puomien taakse. Mekanismi on hyvin yksinkertainen.