Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Näköislehti Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut

Kun työntekijä valvoo itsepalvelukassaa, toivottavasti hän ei sano hyvästejä työpaikalleen

Lähimarkettiini on tänä vuonna ilmestynyt viisi itsepalvelukassaa. Niitä valvomassa on yksi työntekijä, joka toivottaa asiakkaan ystävällisesti tervetulleeksi kokeilemaan itsepalvelua. Toivottavasti hän ei samalla sano hyvästejä omalle työpaikalleen. Mitä enemmän itse palvelemme itseämme, sitä vähemmän tarvitaan asiakkaiden palvelijoita. Yksi näkyvimmistä esimerkeistä ovat pankit. Niissä palvelujen karsiminen on johtanut viimeisten parinkymmenen vuoden aikana tuhansien työpaikkojen katoamiseen. Pankkitoimihenkilöt joutuivat itse edistämään omien työpaikkojensa häviämistä, kun he markkinoivat asiakkaille "helppoja ja milloin tahansa" hoidettavia verkkopankkipalveluja. Jos palvelua onkin tarjolla, siitä on maksettava tai sitten palvelua joutuu jonottamaan. Tämä johtaa kierteeseen. Koska palvelu vie aikaa tai rahaa, hoitaa homman mieluiten itse. Kukapa meistä ei haluaisi säästää siinä missä voi? Sen jälkeen yritykset ja viranomaiset, kuten Verohallinto, pääsevät toteamaan, että asiakaspalvelua voidaan vähentää, koska ihmiset "haluavat" asioida verkossa. Sen lisäksi , että hoidamme pankkiasiamme itse verkko- ja mobiilipankissa, olemme jo vuosia tottuneet lounasravintoloissa ja pikaruokapaikoissa viemään itse astiamme pois pöydästä. Huoltoasemilla tankkaamme auton itse. Matkat tilaamme netistä. Hallitus tavoittelee työllisyyden kasvua, mutta samaan aikaan palveluja ja niiden tekijöitä karsitaan. Itsepalvelu palvelualoilla on samaa tuotannon tehostamista kuin teollisuudessakin. Kaupoissa se sai alkunsa sata vuotta sitten. Marjaliisa Hentilä kertoo kirjassaan Keikkavaaka ja kousikka , että jo 1920-luvulla Yhdysvalloissa kokeiltiin itsepalvelumyymälöitä, joissa asiakas itse kiertää hyllyjen välissä ja kerää tavarat koriin tai kärryyn. Kuulostaako tutulta? Onko muunlaisia kauppoja enää edes olemassa? Itsepalvelumyymälässä kaupan tehokkuus ei enää ole kiinni myyjien määrästä, vaan siitä, että asiakkaiden haluamia tavaroita löytyy hyllystä. Itsepalvelukauppa siirtää tavaran ottamistehtävän asiakkaalle, jolloin kassasta tulee tärkein palvelupiste. Itsepalvelukassa siirtää senkin palvelun asiakkaalle. Palvelualojen ammattiliitto Pamin mukaan vuonna 2011 vähittäiskaupassa työskenteli myyjän tehtävissä 74 300 palkansaajaa. Vuonna 2018 myyjiä oli 68 400, vaikka samaan aikaan kauppojen aukiolo vapautui. Ammattiliiton entinen puheenjohtaja Ann Selin kertoi vuosia sitten, ettei hän siivoa itse astioitaan pois ravintolassa, jotta työntekijöitä ei vähennettäisi itsepalvelun takia. Tuskinpa se lisäsi työntekijöiden määrää, sen sijaan työn määrää kylläkin.