Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Taksien kyytimäärä putosivat keväällä jopa 70 prosenttia, syksyllä ajot lähtivät uuteen laskuun – osa taksiyrittäjistä lomauttanut henkilöstöään

Koronapandemia on näkynyt Tampereen taksien kyytimäärissä selvästi. Tampereen aluetaksi oy kertoo, että tiukimpien rajoitusten aikaan keväällä kyytien määrä putosi jopa 70 prosenttia. –  Kesäkuussa, kun rajoituksia höllennettiin, kyytimäärät alkoivat hiljalleen elpyä ja taksien käyttö oli selvästi vilkkaampaa. Heinäkuussa oltiin hyvin lähellä viime vuoden tasoa, Tampereen aluetaksin myynti- ja markkinointipäällikkö Tiina Pessi kertoo. Syksyllä määrät ovat kääntyneet jälleen laskuun, mutta pudotus on ollut pienempi kuin keväällä. Tampereen aluetaksi on Pirkanmaan suurin ja yksi Suomen suurimmista taksivälitysyhtiöistä, jonka piirissä on yli 500 autoa. Sen omistaa 370 osakasautoilijaa, ja kyytejä on vuosittain noin kaksi miljoonaa. Kyytien väheneminen näkyy luonnollisesti myös taksiyrittäjien tulossa. – Myös tulot ovat vähentyneet ja monet taksiyrittäjät ovat lomauttaneet työntekijöitä. Toimintaa on täytynyt sopeuttaa tilanteen mukaan. Kun kyytimäärät vähenevät, niin tulovirta vähenee, Pessi kommentoi. Tarkkaa tietoa tulojen pudotuksen määrästä hänellä ei ole. Liikematkustajat ja turistit puuttuvat Matkustusrajoitukset näkyvät nekin kyydeissä. – Myös liikematkustaminen on vähäistä. Tämä näkyy taksikyytien määrissä muun muassa rautatieasemalle ja lentokentälle. Myös etätöiden lisääntyminen ja etäkokoukset ovat vähentäneet liikematkustuksen tarvetta. Sama ilmiö on myös turistien osalta. Matkustusrajoitusten myötä turisteja ei juuri ole ja lentokenttäliikenne on vähäistä. Bussien tai junien karttelu koronapandemian aikana ei ole näkynyt taksien ajoissa. Pessi arvioi, että vaikka osa olisikin ottanut taksin muun joukkoliikenteen vaihtoehtona, kyytien määrän pudotuksen vuoksi se ei näy kasvuna. Sosiaali- ja terveydenhuoltolain mukaisiin, niin sanottuihin sote- ja kela-kuljetuksiin vaikutus on ollut vähäisempi. – Alkuvuoden osalta kela-kuljetukset olivat viime vuotta jäljessä, mutta syksystä lähtien määrät ovat olleet normaalilla viime vuoden tasolla. Sote-kuljetukset ovat koko vuoden olleet jäljessä viime vuotta. Pandemialla monenlaisia vaikutuksia Koronapandemialla on myös muita kuin kyyteihin liittyviä vaikutuksia taksialalle. – Ennen kaikkea meidän on varmistettava, että taksilla matkustaminen on edelleen turvallista sekä asiakkaille että kuljettajille. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että erilaisia muun muassa hygieniaan liittyviä ohjeistuksia on otettu käyttöön jo keväällä, Pessi kertoo. Joissakin takseissa on käytössä koronasuoja, mikä tarkoittaa pleksiä etu- ja takapenkkien välissä. Pessin mukaan Tampereen aluetaksilla on tiedossa tapaus, jossa kuljettaja on ollut pois liikenteestä joko omaehtoisen tai määrätyn karanteenin vuoksi. Varsinaisista sairastumisista tai altistumisten määrästä hänellä ei ole tietoa.