Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Suojatie katosi vilkkaasta tienylityspaikasta Hämeenkadulla, mutta miksi: ”Tietenkin tämä on kysymys, mikä ei ole ihan helppo monessakaan mielessä”

Tampereella Tuomiokirkonkadun ja Hämeenkadun risteyksestä on kadonnut suojatie. Hämeenkadun aluevastaava Kimmo Lahti Raitiotieallianssista kertoo, että paikalla on yhä kadunylityspaikka jalankulkijoille. Suojatietä ylityspaikassa ei ole, ja siksi myöskään suojatiemerkkejä ei alueella näy. Ylityspaikka sijaitsee Stockmannin edustalta hieman keskustaan päin. Suunnittelupäällikkö Ari Vandell Tampereen kaupungilta vahvistaa, että suojatietön kadunylityspaikka on tämänhetkinen ratkaisu alueella. Vandellin mukaan ratkaisu on hyväksytyn katusuunnitelman mukainen. Suojatie ja liikennevalot löytyvät Rautatienkadun kohdalta, kuten myös kahdesta seuraavasta liittymästä Keskustorille päin liikuttaessa. Tuomiokirkonkadun ja Hämeenkadun risteyksessä tehty ratkaisu perustuu Vandellin mukaan keskusteluun muun muassa ratikan toimivuudesta ja matka-ajoista, ei ainoastaan Hämeenkadulla vaan myös muualla. Jokaiseen kohtaan ei ole merkattu suojatietä, koska suojatien kohdalla myös raitiovaunu joutuu väistämään. Ylityspaikassa taas jalankulkijat väistävät. – Tämä on keskustelu, mitä tässä on käyty jo varmaan pari–kolme vuotta tästä asiasta, ja varmaan tässä vielä kun ratikan koeliikenne tuonne asti tulee, asioita pohditaan taas kerran, Vandell sanoo. Oikein vai väärin? Keskustelua lopullisista ratkaisuista käydään yhä. – Tietenkin tämä on kysymys, mikä ei ole ihan helppo monessakaan mielessä, Vandell sanoo. Vandell kertoo, että Hämeenkadun suunnittelussa on lähdetty siitä, että alueen nopeusrajoitus on 20 kilometriä tunnissa. Lähtökohtana on ollut se, että nopeusrajoitus on niin alhainen, että katua pystyisi ylittämään muuallakin kuin merkittyjen suojateiden kohdalla. Käytännössä pysäkkejä ja korokkeita on kuitenkin alueella niin runsaasti, että ylityspaikkoja ei osuudelle kovin paljoa jää. Tällä hetkellä Hämeenkadulla liikkuu vielä melko paljon huoltoliikennettä ja myös linja-autoja. – Silloin kun olisi pelkkä ratikka, tämä olisi ehkä helpompi kysymys, mutta nyt siellä tietenkin on muuta liikennettä, niin tämä ei ole ihan helppo sen suhteen, mikä tässä on oikein ja mikä väärin. Vandellin mukaan on olemassa sellaisia kokemuksia, että kun suojateitä on poistettu paikoista, joissa on ollut paljon jalankulkijaonnettomuuksia, niin yhtäkkiä onnettomuudet ovat vähentyneet. – Olemme käynnistelemässä elokuulla suojatieselvitystä, missä katsotaan, mihin yleensäkin suojatie pitäisi aina merkitä ja missä voi olla joitain muunlaisia ratkaisuja, kuten ylityspaikka, Vandell kertoo. Kyseessä on Vandellin mukaan isompi kysymys, jota yritetään pyöritellä seuraavan puolen vuoden aikana. Vandell huomauttaa, että ratikka on uudenlainen ratkaisu Tampereella, joka mullistaa kaikenlaisia ratkaisuja.