Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Ratayhtiön toimitusjohtaja vastaa Mika Kallion kritiikkiin Kymiringin radasta: ”20–30 miljoonan investointia on vaikea tehdä yhden luokan perusteella”

Maanantaina ja tiistaina Kymenlaakson Iitissä ajetut MotoGP-tallien testit kirvoittivat kuljettajilta erilaisia mielipiteitä Kymiringin upouudesta radasta. KTM:n tehdastallin suomalaiskuljettaja Mika Kallio kuvaili tiistaina Aamulehdelle , että radan alkupää on hyvin ajettava mutta takasuoraa seuraavissa mutkissa ei ole lainkaan välisuoraa, joka mahdollistaisi kovan vauhdin. Hänestä MotoGP-pyröille sopisivat paremmin nopeammat mutkat. Ducatin italialaiskuski Michele Pirro luonnehti puolestaan Iltalehdelle Kymiringin olevan uuden sukupolven rata ja erilainen kuin muut Euroopassa. Kymiring oy:n toimitusjohtaja Markku Pietilä on yhtä mieltä Kallion kanssa radan luonteesta. – Sehän on ihan selvä, että näin on. Kuten Bradley Smith [Aprilian testikuljettaja] sanoi, Eurooppa on täynnä toisenlaisia, niin sanottuja flat out -ratoja. Tämä on erilainen. Pietilän mukaan Kalliota ja muita kuljettajia kuunnellaan ratayhtiössä herkällä korvalla. Mitään johtopäätöksiä saati radan oikaisuja ei kuitenkaan tehdä ennen kuin uuden asfaltin pito on muuttunut useampien ajokertojen myötä. – Toinen asia on se, että kaikki kuljettajat haluaisivat tietysti ajaa voitosta. Jos jollekulle sopii vähän paremmin toisenlainen rata, niin totta kai kaikki, mikä on erilaista, on huonoa, hän pohtii. Kymiring on rakennettu sekä kaksi- että nelipyöräisten ajoneuvojen moottoriurheilulajeja varten. Ratayhtiön yhtenä pitkän ajan unelmana ja tavoitteena on saada Iittiin F1-luokan osakilpailu. – Meidän on vaikea tehdä 20–30 miljoonan investointia ainoastaan yhden luokan perusteella. Tällainen kompromissi on nyt haluttu tehdä, ja se on aina jollekin parempi kuin toiselle, Pietilä lataa. Onko kuitenkin mahdollista, että rataa joskus muokattaisiin? – Kaikkihan on mahdollista. Meitä kiinnostaa myös testipyöristä saatava data. Se on kuitenkin faktaa, kun taas ihmiset voivat sanoa, että jokin on ikävää tai liian hidasta eikä sovi itselle. Asioista on tietysti aina monia mielipiteitä, ja niitä pitää katsotaan monelta kantilta. Ehkä sitä nyt ei kokonaan rakenneta uusiksi, se on varma, Pietilä naurahtaa.