Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Linnan juhlat Näköislehti Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Moro Mielipiteet Tähtijutut

Autoliitto: Jos liikenneturvallisuutta halutaan aidosti parantaa, kameravalvontaan voitaisiin ottaa mallia Ruotsista

Nopeusvalvontakameroiden sijoittelussa pitäisi painottaa liikenneturvallisuutta. Tätä mieltä on Autoliiton liittovaltuusto, joka otti kantaa kameroiden sijoitteluun ja merkitsemiseen lauantaina kokouksessaan. Autoliiton mukaan liikenteen nopeusvalvontakameroiden nykyisessä sijoittelussa voidaan monin paikoin havaita parannettavaa. Kameroita on paikoissa, joissa on hetkellisesti helppo ylittää nopeusrajoitus tahattomasti ja liikenneturvallisuuden edes vaarantumatta. Autoliiton mielestä kameravalvontaan voitaisiin ottaa mallia Ruotsista, jos liikenneturvallisuutta halutaan aidosti parantaa. Liiton tiedotteessa kerrotaan, että Ruotsi on liikenneturvallisuudessa selkeästi Suomea edellä. Ruotsissa valvontakamerat on sijoitettu tunnettuihin vaaran paikkoihin, joissa ne valvovat paikallisen alemman nopeusrajoituksen noudattamista. Tätä on tehostettu sijoittamalla nopeusrajoitusmerkki ja kameravalvonnasta kertova lisäkilpi jonkin verran ennen kameraa. – Tällaisessa toimintatavassa painotus on selkeästi liikenneturvallisuudessa. Tieto vallitsevasta nopeusrajoituksesta ja kameravalvonnasta tulee selväksi kaikille tienkäyttäjille, mikä tehostaa nopeusrajoituksen noudattamista vaarallisessa paikassa. Sakkoja ei päästä kirjoittamaan yhtä paljon, mutta liikenneturvallisuushyöty on suurempi, Autoliiton liittovaltuuston puheenjohtaja Jukka Joutsjoki toteaa tiedotteessa. Nopeusrajoitusmerkki ennen kameraa vähentää myös turhia varmuuden vuoksi jarruttamisia ja niiden aiheuttamaa haitariliikettä. Joutsjoen mukaan satunnaista kiinnijäämisriskiä voidaan ylläpitää poliisipartioiden ja kameravalvonta-autojen avulla. Toinen kannanotto valvontakameroiden sijoittelusta Lokakuun alussa myös Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys julkaisi kannanoton, jossa vaaditaan yhtenäisiä ohjeita kameroiden sijoitteluun ja kannatetaan Ruotsin mallia kameravalvonnassa. Lisäksi yhdistys vaatii, että virheellisesti sijoitetut valvontakamerat tulisi purkaa. Yhdistys on lähettänyt asiasta esityksen Väylävirastolle sekä liikenne- ja viestintäministeriöön. – Poliisi on itse myöntänyt, ettei määrättyjä valvontapisteitä käytetä niiden virheellisen sijoittamisen seurauksena, esityksessä todetaan. Yhdistyksen mukaan tämän hetkiset kriteerit kameroiden valvontapisteille ovat niin väljät, että kameroita voi sijoittaa melkein mihin tahansa. – Myös Poliisihallituksen kantana on se, että kameroiden ensisijainen tarkoitus on estää ennalta ylinopeuksia eikä sakottaa autoilijoita, esityksessä muistutetaan.