Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Näköislehti Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut

Petsamosta voi tulla Tampereen ensimmäinen omakotialue, jonka kaduilla tarvitaan asukaspysäköintilupa – pysäköintiongelmat pahenivat tänä syksynä

Tampereen Petsamon kaupunginosassa aiotaan ottaa käyttöön asukas- ja yrityspysäköintilupa-alue sekä pysäköinnin aikarajoitukset. Syynä on se, että omakotitalovaltaisen asuinalueen itäpäässä liikkuminen ja pysäköinti ovat vaikeutuneet. Ongelmat pahenivat tänä syksynä, kun Kaupin yli 200 paikan pysäköintikenttä poistui asuntorakentamisen takia. Myös Tampereen ammattikorkeakoulun ja Tampereen yliopistollisen sairaalan toimintaan liittyvä pysäköinti on tuonut painetta alueelle. Pahimmillaan kapeita katuja ei ole mahtunut ajamaan läpi pysäköityjen autojen takia. Pysäköintirajoituksia käsitellään keskiviikkona 30. lokakuuta Tampereen yhdyskuntalautakunnassa. Mikäli päätös on esityksen mukainen, alueelle tulee pysäköintilupa-alue L, jonka pysäköintiluvan hinta on puolet kerrostalovaltaisten alueiden hinnasta. Petsamon asukas- ja yrityspysäköintiluvan hinta olisi siten tällä hetkellä 10 euroa kuukaudessa tai 105 euroa vuodessa. Ilman asukas- tai yrityspysäköintilupaa voisi aikarajoitetuilla paikoilla katujen varsilla pysäköidä parkkikiekolla kaksi tuntia arkisin kello 8–16. Omalla tontilla autoa saisi jatkossakin pysäköidä ilman pysäköintilupaa. Esitykseen sisältyy myös se, että Petsamossa kiellettäisiin pysäköinti katujen toisilla puolilla. Tällä turvattaisiin kunnossapito sekä hälytys- ja huoltoajo. ”Tilanne on hankala” Tampereella ei ole aikaisemmin käytetty Petsamon kaltaisella omakotivaltaisella alueella asukaspysäköintilupamenettelyä. Lautakunnan esityslistalla kerrotaan, että toive pysäköintirajoituksista alueen itäosaan tuli alueen omakotiyhdistykseltä. Petsamon omakotiyhdistyksen puheenjohtaja Tuomo Pollari tarkentaa, että aloitetta ei tehnyt omakotiyhdistys, vaan alueen itäpään asukkaat. Allekirjoituksia oli 51. Yhdistys on kuitenkin nyt lähestynyt lautakunnan jäseniä kirjeellä, koska esitetty alue on sen mielestä liian laaja. – Yhdistyksen kanta on, että pysäköintirajoituksia pitäisi tehdä alueen itäpäähän mutta ei länsipäähän. Kun asiaa aiemmin valmisteltiin, meillä oli kompromissi, jossa rajoituksia olisi tehty Reposuonkadusta itään, mutta nyt rajoitukset on täräytetty koko alueelle, Pollari kertoo. Pollarin mukaan itäpäähän toimet halutaan kiireesti, mutta lännessä kieltoja voisi asettaa vasta tarpeen mukaan. Sinne ei kohdistu ulkopuolista pysäköintipainetta itäpään tavoin. – Tilanne on hankala, koska haluamme painaa yhtä aikaa kaasua ja jarrua, Pollari kuvailee. Esityksen mukaan pysäköintilupa-alue tulisi ulottaa kerralla koko Petsamon alueelle asukkaiden tasapuolisuuden vuoksi.