Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Lukija kysyy, miksi 9-tielle tehdään keskikaide? – Siihen liittyy ainakin kaksi ongelmaa

Maanantaina 17.2.2020 tuli odotettu uutinen: Tampereen–Oriveden tien numero 9 parantamista jatketaan neljän kilometrin mittaisella nelikaistaisella osuudella Orituvalta Viitapohjantien risteykseen. Yksi vastaavan mittainen osuus on jo rakennettu. Me tien vakituiset käyttäjät tietenkin toivomme, että koko osuus saataisiin nopeasti nelikaistaiseksi. Haluan silti kysyä perusteluja sille, miksi tällaiseenkin erämaatyyppiseen ympäristöön suunnitellaan keskikaide erottamaan liikenteen ajosuunnat toisistaan? Kaupunkiympäristössä, missä maanlunastus on kallista ja nopeudet korkeintaan 80 km/h, ymmärrän ratkaisun. 9-tien nykyisellä keskikaistaosuudella on sattunut useita kaiteeseenajoja, osa kiilaamisen seurauksena. Niissä on kuollut ainakin eräs moottoripyöräilijä. Keskikaidetien pahimmat ongelmat ilmenevät liukkaalla kelillä. Ongelmana on, että ajoneuvonsa hallinnan menettänyt ohittaja ei voi paeta ajoradalta minnekään. Toisella puolella on kaide, toisella ohitettava raskas ajoneuvo. Toinen ongelma on keskikaidetien profiili. Kun neljä kaistaa rakennetaan kiinni toisiinsa, ei voida muotoilla kummankin ajosuunnan poikittaiskaltevuutta erikseen. Kaikki ajokaistat siis viettävät kohti tien oikeaa reunaa. Tämä taas aiheuttaa liukkailla suuren vaaran luisua ohitettavan ison ajoneuvon alle, jos tapahtuu pienikin lipsahdus. Ainakin kolmostien vastaavalla osuudella Parkanossa on lumisateiden jälkeen nähtävissä, ettei ohituskaistaa uskalleta käyttää. Rakennettu lisäkapasiteetti on silloin hyödytöntä. Kaksiajorataisilla teillä, joilla on keskikaiteen sijaan niin sanottu viherkaista eli päällystämätön keskialue, ei tätä ongelmaa ole. Jos ohitustilanteessa sattuu jotain yllättävää, päätyy henkilöauto yleensä vain keskialueelle eikä törmää mihinkään. Keskikaiteesta on tullut jonkinlainen muotiasia. Suunnittelijat piirtävät niitä säännönmukaisesti jokaiseen tienrakennuskohteeseen edes vertailematta niitä keskialueratkaisun kanssa.