Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Opettaja pyysi oppilailta palautetta työstään – vastaukset antavat oppilaista täysin erilaisen kuvan kuin tutkimukset

Oppilaat antavat lukukauden lopussa minulle palautteen työstäni opettajana. Pyydän heitä antamaan risuja ja ruusujakin, jos niihin on aihetta. Itse arvioin oppilaitani vuodet ympäriinsä, siksi on kohtuullista, että hekin saavat arvioida minua ja työtäni. Sitä paitsi tekee hyvää saada palautetta tekemisistään aika ajoin. Nyt kun koulu on alkamassa ja mieli kääntymässä lomamoodista opettajamoodiin, otin palautteet esiin ja luin ne huolella. Nuoret ovat palautteissaan aitoja ja suoria. He ovat myös ihailtavan avarakatseisia: he yrittävät ymmärtää minua silloinkin, kun eivät hyväksy käytöstäni. Eräässä palautteessa luki, että olen ollut välillä kireä, mutta että se ei haittaa, koska se ehkä vain on tyylini. (Asia pitää selvittää koulun alettua: en missään nimessä halua, että minusta tulee kireä vaikutelma, kireä ilmapiiri ei tuota koskaan mitään hyvää.) Toisessa sanottiin, että sanon välillä asioita liian suoraan ja joku saattaa pahoittaa mielensä, mutta että oppilaat kyllä ymmärtävät ja uskovat, että en ole tarkoittanut mitään pahaa. (Tästäkin täytyy puhua: olisi hyvä opetella sanomaan ääneen, jos on pahoittanut mielensä, puhumalla asiat yleensä selviävät, ja minun pitää opetella sanomaan niin, että en pahoita kenenkään mieltä.) Kolmannessa risut-osiossa arvosteltiin sitä, että minulla on kokeissa tiukka arvostelu, mutta että toisaalta sillä tavalla oppii, kun on pakko valmistautua kokeeseen huolella. (Olen samaa mieltä: itsensä ylittäminen ja välillä kovankin työn tekeminen on tärkeä taito.) Palautteissa oli ilahduttavaa se, että lähes jokaisessa (huom. reilusti yli sadassa) palautelapussa kiitettiin siitä, että olimme käyneet yhdessä teatterissa. Kuvitelkaa: murrosikäiset nuoret nauttivat teatterissakäynnistä. Mikä sen mahtavampaa. Tähän asti vanhemmat ovat sponsoroineet teatterikäynnit. Koskahan Tampereen kaupunki kirjaisi budjettiinsa teatterirahan jokaiselle koululaiselle kerran vuodessa? Palautteiden perusteella oppilaat arvostavat opettajassaan kurinpitotaitoa, oppilaiden aaltopituudella olemista, ystävällisyyttä ja aitoa välittämistä – sekä taitoa opettaa. He ovat kiitollisia, jos saavat kyseenalaistaa asioita ja ajatella itse, he haluavat keskustella, esiintyä ja työskennellä vaihtelevissa ryhmissä, jotta vuorovaikutustaidot kehittyisivät. Oppilaat haluavat viihtyä tunnilla, mutta se ei tarkoita, että he eivät halua opiskella ja oppia. Tutkimusten mukaan suomalaiset oppilaat viihtyvät koulussa huonosti. Saamani palaute kertoo päinvastaista: nuoret suhtautuvat kouluun ja opiskeluun vakavasti ja arvostaen. Minä opettajana olen paljon vartija. Kirjoittaja on opettaja.