Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Tampereelle suunnitellaan uutta näköala- ja kävelyreittiä kosken päälle – Se avaisi kosken länsirannan Hämeensillan kupeesta Kehräsaareen

Tampereella selvitetään, voisiko Tammerkosken rannalle rakentaa uuden jalankulkureitin Hämeensillan eteläpuolelle Värjärinkujan päästä kosken länsirantaa Kehräsaaren sillalle saakka. Tutkintaan tulee myös reitti Kehräsaaren sillalta Vuolteensillalle kosken rantoja mukaillen. Alustavasti on ajateltu, että reitti voitaisiin toteuttaa samaan tapaan kuin Satakunnansillan pohjoispuolelle rakennettu Vapriikinraitti, joka kulkee Tampellan seinän viertä ja josta on yhteys Palatsinraitin sillalle saakka. Kaupunki teettää Takonraitiksi nimetystä reitistä nyt idea- ja toteutussuunnitelman. Siinä selvitetään reitin toteuttamiskelpoisuus, vaikutukset Takon ja voimalaitoksen turvallisuuteen ja luonnostellaan ideoita toteutuksen vaihtoehdoiksi. Suunnittelua tehdään Takon suostumuksella ja yhteistyössä sen kanssa. – Tässä tutkitaan keinoja, joilla pystytään lisäämään läntisen keskustan elinvoimaa, järveltä järvelle -reittiä ja koskimaiseman avaamista, Viiden tähden keskustan hankejohtaja Tero Tenhunen kuvailee. Hankekehitys päällikkö Mikko Siitonen sanoo, että reitti kohentaisi muun muassa Kehräsaaren saavutettavuutta. – Koskenrantojen aktivoiminen on koko keskustan elävöittämistä. Keskustorin ja Kehräsaaren aktivoiminen säteilee läntiselle puolelle. Kosken päällä Näsijärveltä Pyhäjärvelle Alustavasti on ajateltu, että reitti kulkisi kosken päällä, eikä varsinaisesti Takon tontilla. Voimalaitoksen kohdalla reittivaihtoehtoja on kaksi: joko suoraan Kehräsaaren sillalle tai alavoimalan kautta kosken itärannalle. – Molemmissa tapauksissa se tarkoittaa portaita. Hyvin todennäköisesti ei reitistä saa täysin esteetöntä, Siitonen sanoo. Kehräsaaren sillan jälkeen tutkitaan vielä, voisiko reitti jatkua kosken rantoja pitkin Vuolteensillalle. Hämeensillan peruskorjauksen yhteydessä sillan länsipuolelle rakennettiin uusi alkikulku, joka yhdistää Kirkkopuiston ja Mokkapuiston. Jos uusi reitti toteutuu, kosken rantoja pääsisi kävelemään aina Ranta-Tampellasta Kehräsaareen saakka. On mahdollista, että reitille tulee samaan tapaan kulkua rajoittavat portit kuin Vapriikinraitilla, jossa reitti on avoinna museon aukioloaikoina toukokuusta elokuun loppuun. Takonraitille voisi tulla rajoituksia esimerkiksi ilkivallan ehkäisemiseksi tai talven ajaksi, jos reittiä ei saa rakennettua niin, että sen voi pitää kunnossa talvella. Suunnittelun hinta 16 500 euroa Idea- ja toteutussuunnitelman tekee A-insinöörit. Työn hinta on 16 500 euroa. Tarjouksen mukaan työssä tutkitaan erilaisia vaihtoehtoja muun muassa käyttäjien ja rakennettavuuden sekä käyttöiän ja huollettavuuden näkökulmista. Vaihtoehdoista laaditaan luonnoksia ja vertailuyhteenveto päätöksenteon pohjaksi. Jatkosuunnitteluun valitusta silta- tai rakennevaihtoehdosta laaditaan luonnospiirustus ja malli arvioimista varten. Sille tehdään myös alustava kokonaiskustannusarvio ja suositukset jatkosuunnittelua varten. Reitti aikaisintaan 2022 Siitosen mukaan tavoite on, että selvitys on valmis tämän vuoden loppuun mennessä. Jos selvitys osoittaa, että reitti on kaikin puolin toteutuskelpoinen, se vaatii asemakaavan muutoksen. Siitonen korostaa, että koska reitti kulkisi Takon ja voimalaitoksen alueella, näiden toimijoiden näkemys toteutettavuudesta on keskeinen. Reitti ei saa vaikeuttaa tehtaan tai voimalaitoksen normaalia arkea. – Ohjausryhmässä on edustajat sekä MetsäGroupilta että alavoimalasta. Yritämme jo luonnosteluvaiheessa saada heidän näkemyksensä ja arkensa otettua huomioon. Tero Tenhunen muistuttaa, että selvitys ei tarkoita, että reitti myös toteutuu. Ensin on selvitettävä onko reitti ylipäätään mahdollinen. –  Jotta reitti toteutuu, niin sen on oltava toteuttamiskelpoinen, sille on löydyttävä rahoitus ja yhteisymmärrys Takon kanssa sen toteuttamisesta. Selvityksen jälkeen on vuorossa asemakaavoitus ja toteutussuunnittelu. Takonraitin rakentamisesta päättää lopulta kaupunginvaltuusto. Siitonen arvioi, että reitti voisi olla valmis aikaisintaan vuonna 2022.