Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Peruutuksen ajankohta voi ratkaista, saako Tjäreborgin matkasta korvauksen – Kilpailu- ja kuluttajavirasto kehottaa kuluttajia välttämään hätiköintiä

Tjäreborg ilmoitti maanantai-iltana jatkavansa toimintaansa. Tiistaina lomalentojen piti jo sujua normaalisti. Kysyimme Kilpailu- ja kuluttajavirastolta sekä Tjäreborgilta, mikä matkaperuutusten ja lomalentojen tilanne nyt on. Mitä, jos asiakas on ehtinyt jo varata uuden matkan, kun on luullut että Tjäreborgin matka peruuntuu, Kilpailu- ja kuluttajaviraston ylijohtaja Katri Väänänen? – Nyt painaa se, missä vaiheessa on ostanut ja missä vaiheessa peruuttanut matkan Tjäreborgilta. Tjäreborg ei ole konkurssissa ja matkanjärjestäjällä on oikeus periä peruutusmaksu. Tässä on tietysti aika spesiaalikeissi kyseessä. – On tärkeää, että asiakkaat ovat yhteydessä alkuun Tjäreborgiin ja selvittävät tilannetta sieltä. Meiltä saa kyllä neuvoja tarvittaessa. Onko korvaustapauksissa aikarajaa sille, kuinka aikaisin on perunut matkansa? – Jos matka olisi vaikka marraskuussa ja nyt jo peruutti sen, tilanne voi olla kuluttajan kannalta heikko sen suhteen, että siitä saisi rahat kokonaan takaisin. Todennäköisesti peruutusmaksu on maksettava. – Mutta jos vaikka asuu Pohjois-Suomessa ja on jättänyt saapumatta aamulennolle eilisen todella epäselvän tilanteen vuoksi, tulkitsemme, että kuluttajalla on ollut perusteltu syy epäillä, ettei matka tule toteutumaan. – Niiden matkaajien, jotka ovat tahtomattaan vielä reissussa, on oikeus hakea matkan viivästymisestä aiheutuneita ylimääräisiä kustannuksia takaisin Tjäreborgilta. Pitääkö olla matkavakuutus, että ylimääräisiä kuluja voi hakea takaisin? – Niitä voi hakea ihan matkapakettilain perusteella. Jos matkapalvelu ei vastaa sovittua ja jos kotiinkuljetus ei onnistu sovittuna päivänä, palvelussa on ollut virhe ja kuluttajan on oikeus hakea ylimääräisiä kuluja takaisin. Ensimmäiset äkkilähdöt ovat myynnissä 1.10. Tuntuuko valvontaviranomaisesta mahdolliselta, että tilanne normalisoituu siihen mennessä? – Olemme jatkuvasti yhteydessä Tjäreborgiin. Meidän täytyy voida luottaa heidän viestiinsä. Tulemme vielä kuulemaan heitä tilanteesta tarkemmin. – Kun Tjäreborg eilen tiedotti, että toiminta jatkuu normaalisti, kuluttajan ei kannata tehdä hätiköityjä ratkaisuja. Seuraamme kyllä tilannetta tiiviisti. Lentääkö Tjäreborg tämän päiväiset lomalennot normaalisti, tuotepäällikkö Jessica Virtanen? – Aikatauluissa saattaa olla muutoksia, mutta pyrimme pääsemään normaaliin rytmiin takaisin mahdollisimman nopeasti. Miten eilisten jumiin jääneiden matkalaisten paluulentojen järjestelyt edistyvät? – Tällä hetkellä etsimme kovasti ratkaisua siihen, miten saisimme eilen Kyprokselle ja Pargaan jäänet matkalaiset takaisin Suomeen. Voiko suomalaisille matkustajille löytyä paluulentoja vielä tänään? – Saattaa olla. Koneita ei nyt tietenkään ole helppo löytää, mutta tiedotamme asiakkaille tilanteesta. Pyrkimys on saada heidät mahdollisimman pikaisesti kotiin. Onko asiakkaidenne luottamus säilynyt? – Tässä vaiheessa sitä on vielä vaikea arvioida. Saimme monelta asiakkailta ja partnereilta eilen myös hyviä viestejä ja tukea. Myynti oli eilen päivällä keskeytetty, mutta matkoja pystyi jo taas ostamaan illalla. Paljonko eilisen aikana tuli matkojen peruutuksia? – En ole katsonut niitä tilastoja. Enimmäkseen asiakkailta on eilen tullut huolestuneita kyselyitä, mitä tapahtuu. Onko Tampereelta lähdössä Tjäreborgin lomalentoja? Eilen Tampereelta pääsi vielä varaamaan matkan Costa del Solille viikon päähän. – Ne ovat omatoimisia reittilentoja, jotka myydään niin, että asiakkaat itse valitsevat, millä yhteydellä he lentävät. Niillä ei ole tilauslentomaailman kanssa mitään tekemistä.