Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Katsotaan ensin moniko ratikalla kulkee ja päätetään sitten jatkosta

Vihreiden puheenjohtaja Maria Ohisalo ja apulaispormestari Jaakko Stenhäll ovat AL:ssa kahdessa kirjoituksessa, joista toinen yhteinen mielipidekirjoitus, nostaneet ratikan laajentamisen tärkeäksi elvytys- ja hiilineutraalisuutta parantavaksi toimeksi. Lukuja voi laskea monella tavalla, mutta vielä ei ole tiedossa, onko tälle joukkoliikennejärjestelmälle riittävästi käyttäjiä. Päästötkin ovat ratikalla ajokilometriä kohti jopa kolminkertaiset pitkiin nivelbusseihin verrattuna. Lisäksi raidejärjestelmään vaaditut investoinnit ovat suuremmat ja huollontarve monikertainen. Tämä tarkoittaa lisää kiinteitä kustannuksia arviolta 15 miljoonaa euroa joka vuosi lisää nykyiseen joukkoliikennetukeen Tampereella. Ihmiset muuttavat pois Video- ja muiden etäyhteyksien käyttöön valmennettiin lähes koko kansa 18.3. alkaen, kun poikkeusolot julistettiin. Nyt koronaviruksen pelottamat kaupungin asukkaat ovat siirtyneet joukolla henkilöauton ja polkupyörien käyttäjiksi. Yli 5 000 euroa maksavat tehoneliöt tiheästi asutussa kaupungissa suljettujen palveluiden äärellä ovat alkaneet tuntua ahtailta. Omakotitaloja ja kesämökkejä haetaan entistä innokkaammin kaupunkiseudulta. Olisi viisasta katsoa, miten joukkoliikennematkustajat ottavat käyttöönsä tähän asti päätetyn Hervanta-Pyynikki-välin ratikkayhteyden syöttöliikenteineen ja lisääntyvine vaihtoineen. Vasta sen jälkeen on aika päättää uusista investoinneista. Valtion lisäbudjetista ratikan uusiin kohteisiin saatiin noin 5,5 miljoonaa euroa. Tarvitaan pilkun paikan siirto ja pii kertoimeksi, ennen kuin näistä haaveista tulee valmista. Lasse Oksanen on Tampereen puolesta -ryhmän valtuutettu ja Tero Vehviläinen kunnallisjärjestön puheenjohtaja.