Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Ajanviete Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Haluatko elää vanhaksi? 20 vinkkiä terveeseen ja onnelliseen elämään

1. Liikunta Ahkera hyötyliikunnan ja ulkoilun harrastaminen ovat monelle pitkäikäiselle elämäntapoja, joita he ovat noudattaneet aina. He eivät ole välttämättä koskaan olleet himourheilijoita, mutta kaikenlainen liikunnallisuus elämässä on heille ominaista. 2. Kävelyn lahja Autolla ajamisen sijaan pitkäikäiset tapaavat kävellä tai pyöräillä paikasta toiseen, jos se vain on järkevää ja mahdollista. Keli ei heillä ole este kävelylle, koska pitkästä elämänkokemuksestaan he tietävät, että pukeutumalla oikein ja laittamalla jalkaan oikeanlaiset jalkineet voi matkaan usein lähteä jalkaisin. 3. Vihreät harrastukset Usein pitkäikäiset ihmiset harrastavat puutarhan ja sisäkasvien hoitamista. Näissä harrastuksissa he saavat lisää monipuolista liikuntaa. Puutarhasta saadaan myös terveellistä ja herkullista satoa omaan ruokapöytään. Oman puutarhan tuotteet ovat kevyttä syötävää, ja niiden syöminen on erityinen nautinto. 4. Positiivinen asenne Pitkäikäisten elämänasenne on usein realistisen myönteinen. He eivät ole hupsun sinisilmäisiä, mutta he eivät myöskään etsi asioista tai ihmisistä väkisin ensiksi ikäviä piirteitä. 5. Kiitollisuus Tervaskannot tuntevat useammin elämää kohtaan kiitollisuutta kuin katkeruutta, vaikka elämässä olisi sattunut myös ikäviä asioita. Kukapa elämäänsä voisikaan elää täysin ilman varjoisia ja synkkiäkin aikoja! 6. Huumori Huumorintajua pitkäikäisillä on usein vaikka muillekin antaa. Huumori keventää arkea, ja se toimii sosiaalisena liimana ihmisten välillä. 7. Ruokavalio Maailmassa on seutuja, joilla asuu erityisen pitkäikäisiä ihmisiä. Näillä seuduin syödään usein hyvin kasvispitoista ruokaa ja suositaan kalaa lihan sijasta. Ruokavaliossa ei välttämättä ole mitään ihmeellistä, jos yksinkertaista ruokavaliota ei sinänsä jo pidetä eksoottisena. 8. Kohtuullisuus Syömisen suhteen pitkäikäisillä on usein yhteisenä piirteensä se, että he eivät ahmi tai syö liikaa. He syövät sopivasti, ja jopa niin, että he eivät koskaan syö vatsaansa täpötäyteen. He ovat huomanneet, että vähemmälläkin tulee toimeen. Tervaskannot eivät keskiverrosti ole kovin lihavia. 9. Pienet paheet Tervaskannot saattavat ottaa päivittäin pikku tilkan viiniä tai jotain muuta alkoholia, mutta vain vähän kerrallaan. He eivät yleensä tupakoi. 10. Yhteisöllisyys Oma yhteisö, perhe, suku ja ystävät ovat pitkäikäisille tärkeä osa elämää. He ovat sosiaalisia ja osaavat jakaa omastaan. 11. Rakkaus Monella pitkäikäisellä on onnenlähteenään pitkä parisuhde. 12. Aktiivisuus Pitkäikäiset ovat usein enemmän aktiivisia kuin passiivisia. He ovat niin sanotusti mukana monessa, omalla tavallaan. Järjestötoiminta ja yhdistyksissä mukana oleminen kiinnostavat pitkäikäisiä. 13. Hoputtomuus Stressiä pitkäikäiseksi päätyvät onnistuvat tavalla tai toisella välttämään paremmin kuin moni muu. He voivat olla hyvinkin toimeliaita ja ehtiä todella paljon, mutta he eivät valittele alituiseen kiireitään. 14. Iloisuus Kun pitkäikäiset ovat yhdessä, he eivät ensimmäisinä vaivu huokailemaan menneiden aikojen ylittämätöntä ihanuutta, vaan he osaavat olla iloisia juuri nyt. Pitkäikäiset löytävät yleensäkin ilon aiheita helpommin kuin muut. 15. Kulttuuri Kulttuurin harrastaminen on usein pitkäikäisille yhteinen piirre. He laulavat ja musisoivat mielellään. He käyvät teatterissa ja nauttivat kuvataiteesta. He tanssivat ja käyvät leffassa. He lukevat kirjoja ja tekevät käsitöitä. He käyvät kansalaisopistojen taidekursseilla. 16. Ystävyys Pitkäikäisillä on usein useita hyviä ihmissuhteita. He eivät tunne itseään lohduttoman yksinäisiksi. 17. Itsestä välittäminen Tervaskannot syövät lääkkeensä ja noudattavat lääkärin ohjeita. Pitkän iän voi saavuttaa, vaikka ihmisellä olisi jokin sairauskin, jos sairautta hoitaa ohjeiden mukaan. 18. Omat ohjat Pitkäikäisellä voi olla hyvin vanhoiksi eläneet vanhemmat, mutta ei välttämättä. Ihmisen ikään kyllä vaikuttavat geenitkin, mutta omat elämäntavat voivat vaikuttaa vielä enemmän. 19. Omat valinnat Terveellisillä elämäntavoilla voi saada elämäänsä lisää terveitä elinvuosia, missä iässä tahansa. Se tarkoittaa, että aina kannattaa ruuvata ruokavaliotaan terveellisempään suuntaan, harrastaa liikuntaa, nukkua riittävästi ja välttää tupakoimista. Omasta jaksamisesta ja sosiaalisista suhteista kannattaa pitää huolta. 20. Suhteellisuuden taju Pitkäikäinen ei välttämättä keskitä voimiaan vain siihen, että hän haluaa elää mahdollisimman kauan. Pitkäikäinen voi elää vanhaksi kuin vahingossa, koska hän on omaksunut tasapainoisen sekä henkisesti rikkaan ja antoisan elämäntavan.