Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Ajanviete Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Kesärenkaita vaihdetaan jo täyttä päätä – "Heti kun aurinko alkaa paistaa, halutaan talvirenkaista eroon”

Kesärenkaita vaihdetaan autoihin jo täyttä päätä. Koronavirusrajoitusten vuoksi suositellaan, että renkaanvaihtoon varataan aika. – Jos pitää pystyä lähtemään ajoon säällä kuin säällä, vaihtamista kannattaa vielä harkita Etelä-Suomessakin, sanoo Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen . Autoliitto on yksityisautoilijoiden etujärjestö. – Heti kun aurinko alkaa paistaa, ihmiset haluavat talvirenkaat pois ja kesärenkaat alle, sanoo myymäläpäällikkö Jani Erola Rengasneliöstä Tampereelta. Kesärenkaita vaihdetaan autoihin myös jo muun muassa Vianorin Sarankulman pisteessä. Yöpakkasia ja mustaa jäätä on erittäin todennäköisesti vielä tulossa. Kesärenkaat kannattaa vaihtaa alle, jos ei ole pakko lähteä ajamaan öisin tai aamuisin. Tampereelle seuraavat yöpakkaset on ennustettu sunnuntain ja maanantain väliselle yölle. Pohjois-Pirkanmaalla Ruovedellä nollassa ollaan tämänhetkisen ennusteen mukaan myös perjantaina ja lauantaina aamuyöllä. Kesärenkaiksi ei ole tarkoitettu kumilaaduiltaan kesärenkaita pehmeämpiä kitkarenkaita tai vanhoja nastarenkaita, joista nastat on nypitty irti. Varaa aika, ettei tule koronantarttumisruuhkia Erola sanoo, että koronaviruksen vuoksi toivotaan asiakkaiden tulevan vain ajanvarauksella. Vaarana on pisaratartunta, jos liikkeessä on ihmisiä liian lähellä toisiaan. Ajanvarauksen tärkeyttä korostavat myös Autoliiton Pasi Nieminen ja Autonrengasliiton hallituksen puheenjohtaja Jarmo Nuora . Autonrengasliitto on rengasliikkeiden ja rengaspinnoitusyritysten etujärjestö. Nuora sanoo, että rengasliikkeissä on tehostettu siivousta ja myymälät pyritään pitämään väljinä. Kestävätkö nastarenkaat etelän talvia? Eteläisessä Suomessa autoileva voi pyörittää nastarenkaitaan lähes koko ajan asvaltilla, vaikka renkaat on tehty lumelle ja jäälle. Asvaltti kuluttaa nastarenkaita enemmän kuin luminen tie. – Nastarenkaat kestävät, jos ne sisäänajetaan hyvin, Nuora sanoo. Uudet talvirenkaat kannattaa ostaa sulan kelin aikaan. Ensimmäiset 500–1 000 kilometriä on syytä ajaa kuin ajaisi taloudellisuusajoa eli tavoitteena olisi säästää mahdollisimman paljon polttoainetta. – Nasta hakee viimeisen kolonsa ajossa ja sen jälkeen se pysyy hyvin kiinni, Nuora sanoo. Nuora kuvaa nastan käyttäytymistä renkaassa rautakankiesimerkillä. Jos heittää rautakangen pystyyn nurmikkoon, ja alkaa vääntää sitä isoin liikkein, nurmikkoon tulee iso reikä. Jos liikuttaa rautakankea vain pienesti, reiän reunat kovettuvat, eikä myöhemminkään saa samaan kohtaan helposti isoa aukkoa. Jos uudella renkaalla heti alkuun ajaa ronskisti, nasta ei pysy niin hyvin kiinni jatkossa. Ne eivät irtoile heti, vaan vasta 15 000–20 000 ehkä vasta 30 000 ajokilometrin jälkeen. Ronskilla ajolla Nuora ei tarkoita mitään kovaa revittelyä, vaan se käy huomaamattoman helposti tehokkailla nykyautoilla ja esimerkiksi automaattivaihteilla. Nastarenkaita käytetään edelleen paljon, mutta kitkarenkaat yleistyvät eteläisessä Suomessa ja kaupungeissa. Rengasliikkeen Erola kertoo, että jos autoilija uskaltautuu kokeilemaan kitkarenkaita, harva siirtyy takaisin nastoihin. Älä käytä auton omaa tunkkia Autonrenkaita alle laittaessa on syytä pitää huoli erityisesti kahdesta asiasta, että renkaat ovat kunnossa, ja jos vaihtaa itse renkaat, että tunkki on tukeva. Älä koskaan käytä auton mukana tullutta vararenkaan vaihtamiseen tarkoitettua tunkkia. Se on suunniteltu kestämään vain muutama vaihto. Suomalainen vaihtaa neljä rengasta kaksi kertaa vuodessa. Heppoinen tunkki voi pettäessään aiheuttaa vammoja renkaanvaihtajalle. – Jos vaihdat renkaat itse, hanki tukeva tunkki ja kunnon avaimet, sanoo Nuora. Renkaiden käyttöikä on valmistuspäivästä kymmenen vuotta ja käyttöönottopäivästä kuusi vuotta. Vaikka kulutuspintaa olisi vielä jäljellä, rengas on kuusivuotiaana jo niin kovettunut, että siinä alkaa olla pito-ongelmia. Rengasta kovettavat muun muassa uv-säteily, lämpötilanvaihtelut ja tiesuola. – Renkaan kulutuskestosta ei voi sanoa mitään. Jonkun renkaat kestävät 25 000 kilometriä ja jonkun toisen jopa 50 000 kilometriä, Nuora sanoo. Kulumiseen vaikuttaa ajotapa, auto ja tiet, joilla ajaa.