Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Sanoman toimitusjohtaja Susan Duinhoven: Yhdistymisellä haetaan voimaa digitaaliseen kasvuun, Aamulehden oma ääni säilyy

Pitkä prosessi saavutti tärkeän pisteen tiistaina aamulla, kun Sanoma ja Alma Media allekirjoittivat sopimuksen, jonka perusteella Sanoma ostaa Aamulehden, Satakunnan Kansan ja Alma Median paikallislehdet. Sanoman toimitusjohtaja Susan Duinhoven vastasi Aamulehden kysymyksiin varhain tiistaina aamulla Tampereella. Hän sanoi, että tunnelma on hyvä. Takana on kuukausien työ. – Ajatus syntyi noin kaksi vuotta sitten, mutta käytännössä kauppaa on valmisteltu noin 9–12 kuukautta. Kauppa vaatii vielä kilpailuviranomaisten hyväksynnän, ennen sitä mikään ei muutu. Digitaalinen kehitystyö hyötyy yhteistyöstä Duinhovenin mukaan tärkein syy kaupan takana on kasvun tavoittelu digitaalisessa mediassa. Isosta koosta on siinä hyötyä. – Me näemme, että menestyminen täysin digitaalisella aikakaudella vaatii mittakaavaa. Vahva vaikutus on ollut myös vetovoimaisella Tampereen alueella. – Tampere on kasvava alue ja yliopistokaupunki. Kun puhutaan digitalisaatiosta ja siitä, kuinka nuori yleisö saadaan kiinnostumaan uutismediasta, Tampere on siitä näkökulmasta superalue. Kasvu on jo alkanut Susan Duinhoven sanoo, että sekä Sanoman lehdet että Aamulehti ovat onnistuneet jo hyvin kääntämään digitaalisen journalismin kasvavaksi liiketoiminnaksi. Esimerkiksi Aamulehden digitilauskanta kasvoi viime vuonna noin 60 prosentin tahtia. Hän näkee kuitenkin, että suomalainen media on kuitenkin vasta digitaalisen kasvun alkuvaiheessa. Duinhoven sanoo, että kahden lehtiportfolion yhdistäminen mahdollistaa voimien keskittämisen esimerkiksi teknisten ratkaisujen kehittämisessä. Hollantilainen Duinhoven kertoo, että hänen oma taustansa on alueellisessa sanomalehtiliiketoiminnassa. Oma ääni säilyy Muutos saattaa herättää lukijoissa huolta lehtibrändien omaleimaisuuden puolesta. – Aamulehti jatkuu nykyisellään. Lehdet pysyvät itsenäisinä. Niillä on oma päätoimittaja ja oma, paikallinen ääni, Duinhoven sanoo. Hän vertaa muutosta Alma Median sisällä toissa keväänä toteutettuun ratkaisuun, jossa Aamulehti, Iltalehti, Satakunnan Kansa ja paikallislehdet siirrettiin uuteen Alma Consumer -yksikköön. Muutoksen jälkeenkin kaikilla lehdillä on ollut oma toimituksensa ja omanlaistaan sisältöä. Vastaavasta on kokemusta myös Sanomassa. – Helsingin Sanomat ja Ilta-Sanomat eivät ole sama lehti. Samalla tavalla Aamulehti ja Satakunnan Kansa säilyttävät oman identiteettinsä. – Olen iso asiakaslähtöisyyden puolestapuhuja. Me aiomme keskittyä asiakkaaseen. Jokaisella alueella on oma identiteettinsä ja siksi myös lehdet tarvitsevat myös oman sisältönsä ja äänensä. Kun yhdistymisprosessi on valmis, Sanomassa työskentelee yhteensä tuhat ihmistä uutisten ja feature-sisältöjen parissa. Painettu lehti on yhä tärkeä Sanoma ostaa myös Sarankulmassa sijaitsevan Alma Manun painon. Miten se sopii puheeseen digitaalisesta kasvusta? – Monet ihmiset pitävät edelleen paljon paperilehdestä. Sen vuoksi meidän pitää myös pystyä painamaan lehtiä, Duinhoven sanoo. Alma Manu on Suomen ja Pohjoismaiden modernein painotalo. Sarankulmassa painetaan jatkossa myös Alma Median julkaisemia lehtiä. Sanomalla on painotalot myös Vantaalla ja Varkaudessa.