Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Moron kolumnisti Arto Grönroos on nähnyt liikenteessä nuorta uhoa ja kokeneita ikäkuljettajia

Liikenne on meille kaikille paikka, missä kuljemme omine valintoinemme turvallisesti tai riskejä ottaen. Verrattaessa tämän vuoden tilastoja vastaavaan aikaan viime vuonna tyrmistyin ensimmäisen kerran. Syynä on törkeiden liikenneturvallisuuden vaarantamisten kasvu 60 prosentilla. Tiet ovat tyhjentyneet ja baanat ovat olleet auki ja suuret ylinopeudet ovat lisääntyneet. Kaahaajia voi olla moottoritiellä Helsinkiin kymmenen ja kun poliisipartioita on nykyään vähän, niin huolestuneen samaa tietä kulkevan soitto hälytyskeskukseen ei paljon auta. Toinen tyrmistys onkin se, että lujaa ajavien porukassa on ikäpoikkeusluvalla 17-vuotiaana ajokorttinsa saaneita. Liikenneturvallisuustyötä tekevänä seuraava tyrmistys on vuoden 2018 ajokorttilakiuudistus. Autokoulun ajotunnit vähenivät puoleen ja opetuksesta tuli tutkintoon tähtäävä pikakurssi, joka ei anna kaikille aikaa kasvaa vastuullisiksi ja turvallisiksi kuljettajiksi. Nuorimpien kuljettajien aivojen kasvu on vielä kesken ja ennen opetussuunnitelmassa oli viisi tuntia oman tilan hallintaan liittyvää teoriatuntia ennen tutkintoa. Ajokorttinsa menettäneet joutuvat nykyään ajokieltokoulutukseen jossa käydään läpi riskialttiista ajotyylistä aiheina suuret ajonopeudet, lyhyet turvamarginaalit, liikennesäännöistä piittaamattomuus, ajaminen päihteiden vaikutuksen alaisena ja ajo ilman turvavöitä. Kurssin käyneet nuoret ehdottavat enemmän koulutusta jo ennen ajokortin saantia. Suomessa yli 65-vuotiaita on joka viides ja pyrkimys heidän itsenäisen elämän tukemiseen myös liikenteessä kannattaa. Itsenäinen liikkuminen on osa iäkkäiden elämän laatua ja edesauttaa sosiaalisten suhteiden hoitamista ja erilaisten palveluiden käyttöä. Tuttavapiirissäni on monta ikäkuskia, jotka ajavat paljon, mutta välttävät ajamista pimeällä ja huonoissa olosuhteissa. Pyöräilyä vältetään hankalana ja vaativana kulkumuotona ja vastaavasti suositaan bussia ja taksia. Lähitulevaisuus näyttää kuinka ratikka löytää mahdollisen suosion ikäihmisillä. Kun ikää tulee lisää niin ajamiseen tulee omia rajoitteita ja sairastumisia. Seitsemänkymppisenä ajo-oikeus voidaan uusia lääkärintodistuksen perusteella. Lääkäreitä on koulutettu liikennelääketieteeseen ja lääkärin epäillessä ajokykyä hän keskustelee asiasta tutkittavan kanssa. Ajonäyte tarkoittaa sitä, että esimerkiksi tutkittavan vasemman käden heikentyminen vilkun käytössä on hankalaa, niin vilkku siirretään toimivan käden puolelle ja ajonäyte tilataan katsastusasemalta, jossa asia teknisesti tarkastetaan ja annetaan ajonäyte. Terveysperusteisen ajokykytestin suorittaa koulutuksen saanut liikennaopettaja kouluvarusteisella autolla lääkärin ohjeistuksena. Ajokykytestissä ajetaan monipuolisia reittejä kaupungissa ja maantiellä ja liikenneopettaja lähettää testin tuloksen lääkärille. Eräässä ajokykytestissä 79-vuotias yritti ajaa viidestä liikennevalosta päin punaisia ja hyväksyi ajokortin jatkon eväämisen. Sanoi, että mennään muiden nuorempien kyydissä, niin ei tarvitse sukulaisten enää pelätä. Kolmas vaihtoehto on ajokoe. Erään terveysperusteisen ajokykytestin jälkeen tutkittava huomasi takapenkillä kirjani Millä ajat sellainen olet ja siinä autoilijan horoskoopin. Pyysi lukemaan ääneen: Kaksosta on vaikea saada hermostumaan mistään. Yllättävät tilanteet liikenteessä eivät saa kaksosta pois tolaltaan, sillä kaksonen osaa mukautua. Jos auton moottori alkaa yhtäkkiä keittää, kaksoselle ei tuota minkäänlaisia ongelmia jatkaa esimerkiksi peukalokyydillä. Perillä kaksonen luultavasti on ajallaan ikävästä moottorin piiputtamisesta huolimatta. Kaksosta ei häiritse se, että jollakin on isompi ja parempi auto kuin hänellä, koska hän on täydellisesti sinut sen auton kanssa, mikä hänellä kulloinkin sattuu olemaan. Kaksoselle voikin suositella mitä autoa tahansa, sillä jo hetken päästä kaksonen tuntee sen täydellisesti omakseen. Kirjoittaja on tamperelainen liikenneopettaja ja Moron liikennetohtori