Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Lempäälän huippusuosioon nousseella frisbeegolfradalla ollut läheltä piti -tilanteita – Kolmen väylän tulevaisuus puhuttaa

Lempäälässä Hakkarin urheilupuistossa sijaitsee frisbeegolfrata, joka oli yksi Suomen suosituimmista radoista toukokuussa. Rataa laajennettiin keväällä aiemmasta yhdeksästä väylästä 18 väylään. Toukokuussa avatun uudistetun radan kolmen väylän kohdalla turvallisuus on noussut huolenaiheeksi. Lempäälän kunta on saanut alueen käyttäjiltä palautetta kolmen väylän turvallisuuspuutteista. Väylät menevät kuntopolkujen vieressä tai niitä pitkin. Kyseessä ovat väylät 14, 15 ja 16. – Joko väylien turvallisuutta on parannettava tai on suunniteltava uudet väylät. Täällä on niin paljon kulkijoita, ettei tule mitään vaaratilanteita ja onnettomuuksia väylien vuoksi, kertoo Lempäälän kunnan palvelupäällikkö Sari Juuti . Tarkoitus on selvittää, voiko väylien turvallisuutta parantaa riittävästi, vai täytyykö suunnitella uusia väyliä nykyisten tilalle. Juuti toivoo, että ratkaisu löydettäisiin mahdollisimman pian, viimeistään heinäkuun loppuun mennessä. Kolmen väylän kohtalo on aiheuttanut frisbeegolfharrastajien keskuudessa ihmetystä. Radan laajennuksen on mahdollistanut talkootyöllä paikallinen frisbeegolfseura LemKi DG. Kun rataa suunniteltiin ja väylien tekeminen aloitettiin, sallittiin väylien teko nykyisille paikoille. Kunta antoi seuralle alueen ja ohjeet väylien suunnitteluun. – Jos asia olisi otettu esille silloin, kun rataa alettiin talkoilemaan, ei ongelmaa olisi syntynyt. Nykyisiä väyliä saisi turvallisemmaksi verkottamalla ja varoitusmerkkejä lisäämällä, kommentoi LemKi DG:n puheenjohtaja Antti Tuomi . Mitä väylille tapahtuu? Frisbeegolfseuran näkökulmasta väylien siirtäminen ei ole toivottavaa. Heidän mielestään nykyisiä väyliä voi luoda turvallisemmaksi suojaverkoilla ja varoituskylteillä. Uudistettu rata on aiempaa monipuolisempi ja kerää täten enemmän harrastajia. Lajin harrastajat eivät näe nykyisiä väyliä erityisen vaarallisina. – Paljon Suomen frisbeegolfratoja kiertäneenä nämä kolme väylää eivät alun perinkään muodostanut mitään huomattavaa turvallisuusriskiä, Tuomi näkee. Sari Juuti kertoo, että siihen asti, kunnes radalle on tehty turvallisuussuunnitelma ja kolmen väylän tulevaisuudesta on saatu päätös, voi väyliä käyttää normaalisti. Jos selvityksessä nykyisiä väyliä ei ole mahdollista saada riittävän turvallisiksi, tehdään uudet väylät muualle Hakkarin alueelle. Rata pysyy siis jatkossakin 18-väyläisenä. – Siihen asti voi heittää vapaasti ja varovaisesti. Hyvässä hengessä olemme edenneet, ja kuulemme kaikkia osapuolia, jotta löytäisimme kaikkia miellyttävän ratkaisun. Nyt jo olemme saaneet käyttäjiltä turvallisuuden parannusideoita, Juuti pohjustaa. Uudistettu rata on ollut todella suosittu alkukesän ajan. Tuomi kertoo, että Hakkarin rata oli Suomen suosituin toukokuussa Discgolf Metrix -tuloskirjaussivuston mukaan. – Viedään asiaa rakentavasti eteenpäin. Toivottavasti saamme kunnalta kirjallisen suunnitelman, kuinka näiden kolmen väylän turvallisuutta tullaan parantamaan. Toiveikkaana olemme, että nykyiset väylät pysyisivät, Tuomi toivoo.