Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Kangasalla järjestetään viikonloppuna erikoislaatuinen tapahtuma – edellisen kerran Pirkanmaalla vuonna 2014

– Oikein pelottaa kehua naisten automobiiliajoa. Ei kai joku mies tule pian sanomaan, että mitäs tasa-arvoa tämä tällainen nyt on, nauraa Mari Pyykkönen Tampereelta. Hän on yksi niistä autoilua rakastavista leideistä, jotka naistenviikon sunnuntaina 19.7. pistävät päälle parasta, istuvat puunattuihin ja kiillotettuihin menopeleihinsä ja ottavat suunnaksi Vehoniemen automuseon. Sieltä alkaa naisten oma autoilun juhlapyhä, jokavuotinen Naisten Automobiiliajo. Tapahtuma järjestetään ensi kertaa Pirkanmaalla sitten vuoden 2014. Silloin kuten nytkin Pyykkönen on mukana vuoden 1962-mallisella avo-Austinillaan. – Tämä on niin ihana! Austinin voisi ottaa talveksi vaikka olohuoneeseen ja katsella sieltä telkkaria, hän huokaa. Tukkaa rullalle Naisten omia kokoontumisajoja on järjestetty vuodesta 2004 lähtien. Naisten Automobiiliklubi perustettiin kolme vuotta myöhemmin. Kangasalan tapahtumaan saapuu ennakkotietojen mukaan noin 50 autokuntaa ja satakunta ihmistä. Eikä sitä ole miehiltäkään kielletty – repsikan paikalla on aina tilaa ja renkaanvaihtajilla tarvetta. Mari Pyykköstä viehättää tapahtumassa erityisesti iloinen yhteisöllisyys. Osallistujilla on hyvinkin erilaiset taustat, mutta autoharrastuksen ansiosta kaikki ovat heti samalla aaltopituudella. Pyykköstä autokärpänen puraisi jo lapsuudessa, jolloin hän pääsi Simo -isän ja tämän kavereiden kansaa autoretkille. Miehet kolusivat vanhojen navettojen takusia sinne hylättyjen autonraatojen toivossa. – Mutta meillä ei puhuta pelkästään tehoista ja moottoreista. Naisten ajoissa voi pukea vähän kukkamekkoa päälle, vääntää tukkaa rullalle ja laittautua lady-lookiin, tytär kehuu. "Kauanko saa ajaa?" Sunnuntain tapahtuman järjestelyistä ja ajoreitistä vastaa Leila Suutarinen , jonka emännöimä Vehoniemen automuseo valittiin keväällä vuoden automuseoksi Suomessa. Ajossa on mukana myös museon naisvoimien seuraava sukupolvi: Leilan tytär Pauliina Suutarinen – jonka vastuulla sunnuntaina on osallistujien ruokahuolto – sekä siskontytär Marianne Aro . Vanhin osallistuva auto on Suutarisen oma Studebaker State Commander vuodelta 1938, nuorin puolestaan vuoden 1989 E-sarjan Mercedes-Benz. Myös Mari Pyykkösen perheessä on kaksi vanhaa Mersua. Toinen niistä on vuoden 1952 kaappariovimalli ja toinen, tyyppimerkinnältään 280 SEL, Serlachius-yhtiöiden entinen edustusauto vuodelta 1969. – Vanhat autot ovat katoavaa kansanperinnettä. Kauankohan näillä polttomoottorimalleilla saa enää ajaa, hän aprikoi. Austin A30, "Baby Austin", 1955: Tanja Virtanen-Leppä, Helsinki Citroén B 11 Normale, 1952, "gangsteri-Sitikka": Arja Viitaniemi, Hämeenlinna Citroën DS, 1973: Pirkko Kivinen, Kangasala Datsun 100 A, 1975: Leena Kemppi, Asikkala Dodge Dart, 1966: Päivi Kuusivaara, Hauho Fiat 600, 1973: Anna Niemenmaa, Sastamala Ford Mustang Mach 1, 1973: Hannele Hatanpää, Nummela Ford Zephyr, 1966: Saija Haavisto, Kangasala Lada 1200, 1974: Jessica Juhola, Vesivehmaa Mercedes-Benz 190 E, 1989: Tuija Sulka, Forssa NSU Ro80 1969: Mari Pihlaja-Kuhnan, Vihti Plymouth Convertible Club Coupé, 1949: Pia Haili, Klaukkala Pontiac Firebird Transam GTA, 1988: Tanja Juurikivi, Kangasala Triumph Herald, 1966: Riina Sundström, Ummeljoki.