Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Tarjanne pitää tiettävästi hallussaan maailmanennätystä – lajinsa viimeisen höyrylaivan tulevaisuus huolestuttaa aluksen entistä kipparia

Höyrylaivuri Mikko Manka odottaa jo laivan kannella, kun toimittaja saapuu Mustanlahden venesatamaan. Höyrylaiva Tarjanne on lähdössä reitilleen kohti Virtoja. Matka kestää suuntaansa yli kahdeksan tuntia. Kauan on kestänyt itse Tarjannekin. Matkustajalaiva on sahannut prikulleen samaa reittiä 112 vuotta. Manka, Tarjanteen entinen kippari, ei enää lähde laivan mukana. Miehistö on hänelle kuitenkin tuttu, ja kannella ehditään napata kuvat lehtijuttua varten ennen kuin visseli viheltää. Manka on huolissaan, kuullaanko höyryviheltimen ääntä enää jatkossa reittiliikenteessä. Toivoisi lisää matkustajia Siirrytään samaan laituriin kiinnitettyyn laivaan ja sen kajuuttaan juttelemaan. Näsijärvi II on niin ikään höyrylaiva, mutta Tarjannetta pienempi eikä yhtä vanha. Manka on mukana laivasta huolehtivan yhdistyksen toiminnassa. Manka työskenteli Tarjanteella vuosina 2001–2007, joista vuoden verran kipparina. Juhannuksena hän matkusti laivalla jälleen Virroille ja takaisin. Mukana oli kamera. – Tuntui, että täytyi tehdä jotain rakkaan laivan ja reitin eteen. Työstimme kertyneestä kuvamateriaalista puolisoni kanssa sitten pienen videon, Manka sanoo. Kymmenisen minuuttia kestävällä dokumentaarisella videolla kerrotaan Tarjanteen historiasta ja nykyhetkestä. Syy filmin tekoon oli huoli laivan tulevaisuudesta. – Matkustajamäärät eivät ole olleet kovin kummoisia, ja sitten tuli vielä pandemia päälle. Halusin tehdä osani, ettei laivan perinne katkeaisi, Manka toteaa. Hallussa maailmanennätys Tarjanne aloitti liikennöinnin vuonna 1908. Toiminnasta vastasi alun perin Ruoveden ja Virtain maanviljelijöiden sekä kauppiaiden osuuskunta. Laiva oli hankittu kuljettamaan paikallisia tuotteita ja matkustajia kaupunkiin. 1930-luvulla matkustajaliikenne lisääntyi merkittävästi. Osuuskunta pyöritti toimintaa 1960-luvulle saakka. Sitten maailma muuttui, eikä osuuskunnan jäsenillä ollut enää tarvetta laivaliikenteelle. Reitin varren kunnat eli Tampere, Ruovesi ja Virrat perustivat Oy Runoilijan tien. Se hoitaa liikennöintiä yhä tänä päivänä. Mankalla ei ole tiedossa, että maailmassa olisi Tarjannetta vanhempaa höyrylaivaa, joka kulkisi edelleen alkuperäisellä reitillään. – Toivoisin, että tätä seikkaa tuotaisiin enemmän esiin. Ei sitä juuri kukaan tiedä. Katso Mikko Mankan tekemä minidokumentti Lajinsa Viimeinen – Höyrylaiva Tarjanteen matkassa Runoilijan tiellä alla olevasta jutusta.