Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Ajanviete Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Hitlerinkin fanittaman mykkäelokuvan kadonneet jaksot löytyivät Argentiinasta – Kokonainen Metropolis on musiikin ja kuvan yhteistä juhlaa

Elokuvamusiikkiin erikoistunut saksalainen kapellimestari Frank Strobel saapui Tampereelle hieman mietteliäissä tunnelmissa, kun Keski-Euroopassa perutaan konsertteja yhä kiintyvään tahtiin koronaviruksen pelon takia. – Ihmiset alkavat olla aika hysteerisiä tämän kanssa, hän huokaa. Strobelilta itseltäänkin katosi ainakin yksi tärkeä keikka. – Minulta peruuntui ensi viikolta iso konsertti Leipzigissa. Siellä kaupungin terveysviranomaiset ovat ottaneet tiukan linjan. Esimerkiksi Berliinissä tilanne on toinen: pääkaupungin oopperatalot ja orkesterit toimivat edelleen ihan normaalisti, Strobel sanoo. Hän johtaa Tampere Filharmoniaa saksalaisen mykkäelokuvan klassikon Metropoliksen esityksessä Tampere-talossa lauantaina Tampereen elokuvajuhlien 50-vuotisjuhlissa. Strobel on ollut tekemisissä Metropoliksen live-esitysten kanssa 37 vuotta. – Olin 16-vuotias, kun tutustuin elokuvan musiikkiin pianosovituksena. Isäni oli yksi Münchenin elokuvajuhlien perustajia ja muutenkin tekemisissä paljon elokuvien kanssa. Elokuvakulttuuri oli siis minulle läheistä jo nuorena. – Muusikkona huomasin, että voisin omassa työssäni yhdistää musiikin ja elokuvat. Ensimmäinen projektini elokuvan ja elävän musiikin parissa oli nimenomaan Metropolis. Buenos Airesin löytö Metropolis on ohjaaja Fritz Langin Saksan kauden tunnetuin elokuva. Sen ensi-ilta oli vuonna 1927. Sittemmin Metropoliksesta tehtiin useita lyhennettyjä versioita sillä seurauksella, että alkuperäinen noin 150 minuuttia kestävä elokuva näytti jo lopullisesti kadonneelta. – Kun elokuvasta laadittiin uudistettu digitaalinen versio vuonna 2001, luulimme jo, että se olisi ollut lopullinen versio. Sitä varten tehtiin vuosien tutkimustyötä ja koluttiin kaikki maailman elokuva-arkistot ja elokuvamuseot kadonneen materiaalin löytämiseksi – turhaan. Sitten elokuvamaailma kohahti, kun vuonna 2008 kaukaisesta Buenos Airesista löytyi lähes täydellinen, joskin huonokuntoinen kopio alkuperäisestä Metropoliksesta . Ikuisesti menetetyksi pelättyä aineistoa löytyi noin 25 minuutin verran. – Alussa olimme kaikki hieman epäileviä sen löydön suhteen, mutta kun näimme materiaalin, olimme täysin haltioissamme. Se kopio on hyvin lähellä kantaesityksen versiota. Siitä puuttuu korkeintaan neljä tai viisi minuuttia. Kokonainen Metropolis restauroitiin ja palautettiin yleisön nähtäväksi Berliinin elokuvajuhlilla vuonna 2010. Juuri tämä uusi lopullinen versio nähdään myös Tampere-talossa lauantaina Gottfried Huppertzin alkuperäisen orkesterimusiikin säestyksellä. Tai ei kyse mistään säestyksestä ole, sillä Huppertzin musiikki on olennainen osa aitoa Metropolis -kokemusta. – Huppertz oli mukana elokuvan teossa alusta lähtien, mikä oli hyvin harvinaista siihen aikaan. Kun Lang ja hänen vaimonsa Thea von Harbou kirjoittivat käsikirjoitusta, Huppertz sävelsi musiikkia samaan aikaan. Hän sävelsi myös kuvausten aikana. Se tarkoitti sitä, että näyttelijöiden ilmaisu oli alusta alkaen kiinni musiikin tempossa ja sävyissä. Juoni toimii paremmin Musiikin keskeinen rooli Metropoliksen kokonaisilmaisussa tuntuu siitäkin, että aikaisempia versioita johtaessaan Frank Strobel ei koskaan kokenut musiikin ja kuvien suhdetta täysin luontevaksi. – Vielä vuoden 2001 version aikaan huomasin, ettei musiikki istunut riittävän hyvin elokuvan sisäiseen rytmiin. Musiikkia piti aina joko kiirehtiä tai hidastaa kuvien mukaan. Nyt tilanne on täysin toinen. – Kymmenen vuotta sitten valmistuneessa Argentiinan versiossa musiikki saa vihdoin taas virrata luonnollisesti, Strobel iloitsee. Huppertz sävelsi Metropoliksen 1800-luvun lopun myöhäisromanttisella tyylillä, joka tuo mieleen Richard Wagnerin oopperamusiikin johtoaiheineen. – Wagnerilainen johtoaihetekniikka toimii hyvin elokuvakerronnassa, sillä tietyt teemat liittyvät tiettyihin henkilöihin ja tilanteisiin ja auttavat kuulijaa, Strobel sanoo. Kokonainen Metropolis on myös juoneltaan aikaisempia versioita ymmärrettävämpi tieteiskuvaus ylä- ja alaluokkaan jaetusta yhteiskunnasta vuonna 2026. Vallan teema nousee täydellisessä versiossa keskeisemmin esille. – Lyhennetyistä versioista puuttui lähes täysin Fritz Raspin esittämä vakooja, joka tuo mieleen natsien Gestapo-tyypit. Hänen hahmonsa auttaa ymmärtämään, miten Metropoliksen maailma toimii ja miten yksi johtaja pystyy pitämään langat käsissään ja hallitsemaan ihmisiä. Goebbelsin tarjous Pateettisia asetelmia, ekspressiivisiä eleitä, suuria tunteita ja mahtavia joukkokohtauksia sisältävä Metropolis oli Adolf Hitlerin suosikkielokuvia mykän filmin kaudelta. – Luulen, että Hitler näki elokuvasta vain lyhennetyn version, josta pakkovallan tematiikkaa oli karsittu pois, Frank Strobel sanoo. Hitlerin innostus vaikutti merkittävästi Langin uraan ja elämään. Kun Hitlerin propagandaministeri Joseph Goebbels tarjosi Langille johtavan elokuvantekijän asemaa Kolmannessa valtakunnassa, ohjaaja häipyi maasta saman tien ja lähti tekemään elokuvia Amerikkaan. Langin puoliso Thea von Harbou sen sijaan jäi Saksaan ja siirtyi auliisti natsien palvelukseen. Todellisuus ja elokuva kulkivat eri polkuja. Langin ja von Harboun tiet erosivat, mutta Metropolis päätyy rakkauden ja sovinnon ylistyslauluun. Metropolis esitetään elävän musiikin säestyksellä Tampere-talon Isossa salissa lauantaina 7.3. klo 19.