Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Näköislehti Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut

Bussikuskin hengenvaarallinen rike tallentui kameraan Tampereella – sitten kuvaaja taltioi vastaavan tilanteen uudelleen: ”Näin, että tulee takaa tosi nopeasti”

Aamulehden lukijan kojelautakameraan tallentui kaksi samanlaista rikettä noin puolentoista kuukauden sisään Tampereella. Molemmissa tilanteissa bussi ajoi suojatien eteen pysähtyneen auton ohi. Ensimmäinen tapaus sattui 4. syyskuuta Mariankadun ja Satamakadun risteyksessä. Toinen tapahtui Kaukajärvellä 17. lokakuuta. Katso vaaralliset tilanteet videolta: Samankaltaisessa tilanteessa sattui onnettomuus Tampereen keskustassa maanantaina, kun suojatietä ylittämässä ollut 13-vuotias poika loukkaantui. Henkilöauton kuljettaja lähti ohittamaan suojatien eteen pysähtynyttä autoa ja törmäsi poikaan. Poliisin mukaan poikaan osui auton sivupeili ja myös auton eturengas meni pojan oikean jalkaterän yli. Lue lisää: Uutta tietoa Satamakadun suojatieonnettomuudesta: kuljettaja ei havainnut poikaa pimeässä ja sateisessa säässä – Tutkinnanjohtaja: ”Kun on kiire joka paikkaan, ei malteta pysähtyä” Takaa nopeasti ohi Videon ensimmäisessä tilanteessa kuvaajan auto on pysähtynyt suojatien eteen Mariankadun ja Satamakadun risteyksessä, kun oikealta puolelta Onnibus-firman linja-auto ajaa ohi sellaisella nopeudella, ettei jää tulkinnan varaan, onko se pysähtynyt ennen suojatietä. – Huomasin vain, että bussi tulee takaa tosi nopeasti, lukija kommentoi. Toisessa tapauksessa kuvaaja ajaa Tampereen seudun joukkoliikenteen bussin perässä Kaukajärvellä. Vasemmalla kääntyvä henkilöauto on pysähtynyt risteykseen suojatien eteen, mutta edellä ajava bussi jatkaa matkaansa sen ohi pysähtymättä. Videon perusteella bussilla olisi hyvin ollut aikaa pysähtyä ennen suojatietä. "Laki on laki” Videot kuvannut lukija ajaa työkseen paljon Tampereen kaupunkialueella. Hän kertoo törmäävänsä vastaavanlaisiin rikkomuksiin miltei viikoittain. –Aina tilanteissa ei ole ollut kävelijöitä, mutta silti ne ovat mahdollisia vaaranpaikkoja. Laki on laki. Joskus myös pelkää itse pysähtyessään, ettei vierellä tuleva pysähdy. Vinkkinä autoilijoille lukija ehdottaa, että kun pysähtyy suojatien eteen, voi jättää pari metriä matkaa suojatiehen. Vaaratilanteissa on silloin enemmän aikaa reagoida. Jos toinen ajoneuvo on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, lain mukaan sitä ei saa ohittaa pysähtymättä. Autoilijan tulee pysähtyä myös silloin, jos toinen ajoneuvo on esimerkiksi pysäköity väärin suojatien eteen, laissa sanotaan. Sisäinen käsittely käynnistetään Onnibus.comin liikennepäällikkö Antti Kallas toteaa, että yhtiössä käynnistetään sisäinen käsittely sanktioineen, mikäli kuljettajan ajo ohi suojatien eteen pysähtyneen henkilöauton on todistettavissa esimerkiksi videon avulla. – Kyseessä on jo itsessään tieliikennelain mukainen sakkorangaistukseen johtava tilanne, joka täyttää rikoksen merkit, hän sanoo. Niin nyt videolle päätynyt tilanne kuten muutkin tilanteet, joista Onnibus on saanut palautetta tai reklamaation, käydään Kallaksen mukaan aina läpi kuljettajan kanssa. – Keskustelusta voi tehdä hankalan se, jos kuljettajan mielestä näin ei ole käynyt ja jonkun kanssakulkijan mielestä kuljettaja on toiminut väärin. Kallas nimeää ennakoivan ajon koulutuksen yhdeksi monista keinoista käydä asioita ja toimintoja läpi kuljettajien kanssa. – Liikennesäännöt kuuluu toki kaikkien ajokortin omistajien yleensäkin tietää, sillä se on edellytys ajokortin saamiselle, hän sanoo. Nyssen liikennöitsijä vastaa Tampereen seudun joukkoliikenteen Nysse-busseja ajaa useita eri liikennöitsijöitä, joiden palveluksessa kuljettajat ovat. Kuljettajien liikennekäyttäytymisestä ja palautteista vastaa kunkin kuljettajan työnantaja. Videolla näkyvän Nyssen liikennöitsijä on Pirkanmaan Tilausliikenne oy. Toimitusjohtaja Pertti Johansson toteaa suojatien eteen pysähtyneen henkilöauton ohittamisen olevan järkyttävä rike. Pirkanmaan Tilausliikenteen kuljettajien kanssa kaikki vakavat, todistettavasti tapahtuneet rikkeet käydään läpi. Johansson luottaa kuljettajiinsa. Hän korostaa, että vaikka yksikin rike liikenteessä on liikaa, yleensä rikkeet ovat yksittäistapauksia ja pääasiassa kuljettajat hoitavat työnsä ammattimaisesti ja vastuuntuntoisesti. Juuri nyt lisäpainetta ja vaikeita paikkoja kuljettajille aiheuttavat työmaat ja muuttuvat liikennejärjestelyt. – Yksi auto ajaa vuodessa 100 000 kilometriä kaupunkiliikenteessä. Sitä taustaa vasten vahinkojen määrä on hyvin pieni. Ennakoiva ajo isossa roolissa Johansson korostaa ennakoivan ajon kurssien merkitystä. Hänen mukaansa ainoastaan ennakoivaa ajoa harjoittelemalla kuljettaja pystyy toimimaan ison auton ratissa turvallisesti. – Liikennettä on seurattava pidemmälle kuin oman tuulilasin eteen. Isolla autoilla asioihin reagointi ei voi tapahtua vasta kohdalla. Paikallisbussien kyydissä on usein lastenrattaita ja osa asiakkaista saattaa seistä. Turvavöitä ei ole. – Jarruja ei voi vetää lukkoon, tai matkustamossa voi tapahtua kamalia asioita. Kaikki äkilliset tilanteet pitäisi pystyä välttämään, vaikka liikenteessä niitä tulee eteen itsestä riippumattakin. Tampereen seudun joukkoliikenteen asiakaspalvelusuunnittelija Maiju Lieskivi toteaa, että Tampereen seudun joukkoliikenne kouluttaa liikennöitsijöiden kuljettajia asiakaspalvelun ja pysäkkitoimintojen osalta, jotta matkustajapalvelu toimisi toivotulla tavalla. – Luonnollisesti edellytämme sopimusliikennöitsijöiltä liikennesääntöjen noudattamista, Lieskivi sanoo.