Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Pyöräilijöille tulee ensi viikolla uusia oikeuksia - moni on odottanut näitä jo vuosia

Koronaviruksen eristämää kevättä elänyt kansa tietää, että kesäkuun 1. päivänä eli ensi maanantaina muuttuu moni asia, kun rajoituksia puretaan. Harva sen sijaan muistaa, että myös uusi tieliikennelaki astuu silloin voimaan. Sanomattakin on selvää, ettei liikennesääntöjä voi muuttaa radikaalisti, koska tästä seuraisi helposti jopa onnettomuuksien suma. Uusissa säännöissä on monia merkittäviä muutoksia, joiden vuoksi liikenteessä kannattaa olla normaaliakin tarkempi. Pyöräilijät saavat lisää oikeuksia ja Tampereellakin testataan pilottikohteissa aikaisempaa vapaampaa ja sallivampaa pyöräilyliikennettä. Kokeilujen jälkeen katsotaan, toimivatko muutokset kyseisessä kohdassa. Moni pyöräilijä on toivonut väljempiä pyöräilymahdollisuuksia jo vuosia. Uudistukset ja kokeilut ovat tervetulleita, sillä pyöräilyreittien parantaminen myös lisää kaksipyöräisten käyttöä. Tämä on hyvä asia paitsi kuntoilun, niin myös ilmastotavoitteiden vuoksi. Etenkin kaupunkioloissa pyöräilyllä alkaa olla suuri merkitys nykyään jopa ympäri vuoden. Tampereellekin on tulossakaksisuuntaisia pyöräilyväyliä ja pyöräkatuja. Tämän lisäksi kokeillaan pyöräilijöitä varten merkittyjä erillisiä ylityspaikkoja, joissa autoilijoilla on selkeä väistämisvelvollisuus. Autoilijoilta, mutta myös pyöräilijöiltä, vaaditaan tarkkuutta nimenomaan siinä, että kaksisuuntaisilla reiteillä pyöräilijä voi tulla tutussa risteyksessä kahdesta suunnasta. Toki puskista ei saa tulla jatkossakaan, vaan muutoksista kerrotaan uusilla varoitus- ja kieltomerkillä. Yksi mielenkiintoinen muutos uudessa laissa on se, että kaksisuuntaisellakin tiellä taajama-alueilla saa tulevaisuudessa pysäköidä myös vastaantulevan kaistan reunaan, tien vasemmalle puolelle ja keula kohti vastaantulevaa liikennettä. Tämä tulee varmasti herättämään alussa hämmennystä, etenkin, jos toisen auton takaa pyrkii takaisin ajoradalle. Laki antaa joustoa ihmisten tarpeelle käyttää matkapuhelinta. Edelleenkään kännykkää ei saa käyttää ajon aikana ilman hands free -laitetta, mutta tulevaisuudessa risteyksissä kylläkin. Arkielämässä tämä on vähintäänkin yleistä jo nyt, vaikka laki muuta sanoo. Liikenne on yksi suosituimpia puheenaiheita arjessa. Liikennesääntöjä on uudistettava ihmisten tarpeiden mukaan. Ylivarovaisuus ei ole hyvästä, joskin turvallisuusnäkökohdat on syytä aina käydä huolella läpi.