Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Haista Facebook! Isot teknologiayritykset ovat Euroopassa jo vastatuulessa, mutta Tansaniassa niillä brändätään niin hajuvedet kuin pikkubussitkin

Haluaisitko tuoksua Facebookilta, Googlelta vai kenties Whatsappilta? Kaikkia näitä hajusteita löytää tansanialaisesta supermarketista. Mikäli kuitenkin kaipaat jotain muuta, voit kokeilla Instagram- tai iPhone-tuoksua. Ensimmäisillä viikoillani Tansaniassa sain suunnatonta iloa, kun bongasin eri teknologiayhtiöiden tuoksuja lähikaupastani. Niitä myydään suihkutettavassa muodossa, ja kaikki haistamani ovat olleet varsin raikkaita – on tosin vaikea kuvailla, vastaavatko ne nimeään. Harvoin sitä miettii, miltä Google tuoksuisi. Sosiaalisen median ja teknologiamaailman jättibrändejä käytetään Itä-Afrikassa surutta joka paikassa. On tuoksuja, laukkuja ja vaatteita. Applen logoja olen nähnyt pikkubussien ikkunoissa, safarioppaan verryttelyasussa ja sellaisissakin kaupoissa joilla ei ole mitään tekemistä kyseisen yhtiön tuotteiden kanssa. Tuntuu, että tunnetulla brändillä haetaan uskottavuutta ja länsimaisuutta. Itse yritykset tuskin ovat tietoisia saamastaan laaja-alaisesta näkyvyydestä. Ilmiö naurattaa. En kuitenkaan ole ostanut sometuoksuja. Länsimaissa asenteet näitä brändejä kohtaan ovat viime vuosina kiristyneet. Yhtiöiden höveli suhtautuminen käyttäjien antamiin henkilötietoihin, karu kaupankäynti yksityisyydellämme ja vallan ulottaminen puoliväkisin jokaiselle elämänalueellemme ei enää mene mukisematta läpi. Applella ehkä vielä on brändiarvoa länsimaissakin, mutta iso omenalogo verkkareissa ei silti olisi kovin katu-uskottava Hämeenkadulla. Eikä sen pitäisi olla sitä täälläkään. Yksityisyyden suojaa on helpompi rikkoa maissa, jossa sitä koskevia lakeja ei välttämättä ole edes säädetty. Monelle jättiyhtiölle nämä maat ovat oivallinen leikkikenttä. Esimerkiksi Tansaniassa ei saa ostettua suositun operaattorin nettiliittymiä ilman, että niiden yhteyteen tarjotaan ”ilmainen Facebookin käyttö”. Käytännössä ilmaisuus tarkoittaa todennäköisesti sitä, että palvelun käytön yksityisyydestä ei ole tietoakaan. Tieto myydään kolmansille osapuolille, ja sitä voidaan käyttää vaikkapa vaalimainonnan kohdistamiseen. Lisäksi älypuhelimien ja muun elektroniikan valmistukseen käytetään mineraaleja, joita louhitaan epäeettisissä kaivoksissa juuri näistä maista. Ihmisoikeusaktivistit tietävät nämä seikat, mutta tansanialaisten pikkubussien koristeisiin ne eivät ainakaan vielä vaikuta. Koska tiedon valtatie ulottuu tännekin, uskon että pian koittaa päivä, jolloin isoihin jenkkibrändeihin suhtaudutaan kriittisemmin. Silloin sometuoksut saattavat poistua, ja ”haista Facebook” toimiikin ihan toisenlaisena toivotuksena. Kirjoittaja on Suomen Lähetysseuran tiedottaja ja Tampereen Tuomiokirkkoseurakunnan nimikkolähetti Tansaniassa ja Etiopiassa.