Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Tesomalta voi päästä junalla jopa puolen tunnin välein Tampereen keskustaan ja Nokialle – enää seisake puuttuu

Liikenne- ja viestintäministeriön torstaisen päätöksen myötä Pirkanmaa saa uusia junavuoroja lähiliikenteeseen. Pirkanmaa valikoitui viime syksynä yhdeksi alueellisen junaliikenteen pilottialueeksi, ja uudet vuorot otetaan käyttöön joulukuussa 2019. Tampereen kaupungin joukkoliikennejohtaja Mika Periviita, millainen käytännön merkitys raideliikenteen kokeiluun pääsemisellä on? – Kaupunkiseudun näkökulmasta pidän ehdottomasti isoimpana muutoksena sitä, että saimme Nokian ja Tampereen välin vuorotarjontaa parannettua ihan merkittävästi. Ruuhka-aikaan junayhteys muodostuu puolen tunnin vuoroväleillä, ja muunakin aikana juna kulkee kattavasti kerran tunnissa. Siinä on kyse ihan hyvästä palvelun parannuksesta. Etelän suuntaan pääradalla on jo hyvä lähtökohta, Lempäälän ja Tampereen välillä on jo tällä hetkellä yli 20 yhteyttä suuntaansa. Nyt tulee vielä muutamia lisää. Kolmas suunta, joka paranee, on Oriveden ja Ylä-Pirkanmaan suunta, eli sinne saadaan diesel-kiskobussille pari lisävuoroa. Milloin Tesoman seisake on tarkoitus saada käyttöön? – Tesoman seisakkeen suunnittelu on käynnissä, ja suunnittelu saadaan valmiiksi hyvissä ajoin tämän vuoden puolella. Toiveena on, että se rakennettaisiin ensi vuonna, ja alkusyksystä voitaisiin pysähtyä Tesomalla. Lue lisää: Tesomalta voi päästä junalla Tampereen keskustaan aikaisemmin kuin Hervannasta ratikalla – Seisakkeen ratasuunnittelu käyntiin: "Matkustajapotentiaaliltaan se on verrattavissa Keravaan" Muuten uudet vuorot tulevat voimaan tämän vuoden joulukuussa? -Kyllä, samalla kun VR:n aikataulukausi vaihtuu. Paljonko on Tampereen osuus kokeilun kustannuksista ja paljonko valtion? –  Minä tulkitsen LVM:n tiedotetta niin, että tästä ei syntyisi alueellisia kustannuksia. Onko uusilla junavuoroilla vaikutusta bussiliikenteeseen? – Ajatus on, että tällä ei olisi ollenkaan vaikutuksia linja-autoliikenteeseen. Tietysti pitkällä tähtäimellä voidaan ajatella Nokian osalta, että kasvuun ei tarvitse vastata linja-autoliikenteellä, vaan se hoituu tätä kautta. Mutta suoranaisia muutoksia ei tule heti. Paljonko uusien vuorojen ajamiseen tarvitaan Tampereen seudulle uutta kalustoa? –VR:n kannalta on kyse ihan isosta kokonaisuudesta, joten kyllä kalustoon tulee lisäyksiä. Ihan konkreettista on se, että Nokian ja Tampereen välistä junatarjontaa varten tulee yksi kalustoyksikkö tänne alueelle. Ovatko matkaliput erillisiä linja-autoliikenteestä? – Meillä on jo tällä hetkellä Nysse+VR -lipputuote, joka toimii meidän kaupunkiseudulla niin nysseliikenteessä kuin VR:n vuoroissakin. Siksi emme lähde ihan tyhjästä, kun haluamme kehittää tätä. Vaikka kaikkea ei saataisi valmiiksi joulukuuhun, niin pilottihan kestää näillä näkymin kesään 2022. Haemme vielä lippuratkaisua VR:n kanssa.