Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Tamperelainen panimo haluaa oluensa intialaisen keskiluokan tuoppeihin – tölkit kokevat Intian valloitusta varten mullistuksen

Suomalaiset panimoalan yritykset Laitilan Wirvoitusjuomatehdas ja Pyynikin Käsityöläispanimo eli Pyynikin Brewing Company pyrkivät valloittamaan Intiaa markkinoimalla tuotteidensa puhtaita raaka-aineita. Jättivaltion markkinat kiinnostavat yrityksiä, sillä Intiassa keskiluokka vaurastuu ja juomatavat muuttuvat. – Intialaiset kokeilevat mielellään uusia juomia ja ovat myös valmiita maksamaan niistä, Laitilan vientijohtaja Marko Mikkola kertoo Delhissä SIAL-elintarvikemessuilla. Yritys tähtää Intiaan kahdella brändillä: Kukko-oluella ja siideripohjaisella Skumppa-juomalla. – Intiassa ei juuri tunneta muita mietoja alkoholijuomia kuin olut. Viini koetaan ruokajuomaksi ja lonkerotyyppiset juomat ovat vasta tuloillaan. Skumppa-tuotteemme on Intiassa aivan uutta. Uskomme silti, että se saattaa menestyä, Mikkola sanoo. Myös pirkanmaalainen Pyynikin Brewing company haluaa keskiluokkaisten intialaisten kukkarolle. Maahantulon ajoitus mietittiin tarkkaan, sillä Intiassa markkina kehittyy ja muuttuu nopeaa tahtia. – Myös gluteenittomat ja alkoholittomat oluet ovat herättäneet kiinnostusta, yrityksen Intian-myynnistä vastaava Nirdharsh Shetty sanoo. – Tietoisuus käsintehdyistä oluista on lisääntynyt. Intian-markkina on valtava, siellä on tilaa kaikenlaisille tuotteille. Etsimme parhaillaan sopivaa jakelijaa, Shetty sanoo. Yhdeksi suurimmaksi haasteeksi molemmat yritykset mainitsevat intialaisen hintakeskeisyyden. Lisäksi alkoholin myynti ja jakelu on maassa tiukasti säänneltyä. Tuotteiden ulkoasu pitää olla hyvin tarkkojen vaatimusten mukainen. – Meidän pitää alkaa valmistaa varta vasten Intiaan suunnattuja tölkkejä. Niissä pitää olla erityinen kieliasu ja paljon lakisääteisiä varoituksia alkoholin mahdollisista haitoista, Mikkola sanoo. ”Ihmisten maku on muuttunut ja tietoisuus käsintehdyistä oluista lisääntynyt.” Nirdharsh Shetty Intian-toiminnoista vastaava, Pyynikin Brewing Company Intian alkoholimarkkina on maailman kolmanneksi suurin. Arvo viime vuonna 35 miljardia dollaria. Kasvaa 7,9 prosentin vuosivauhtia. Intiassa on maailman ­suurin ­viskiteollisuus. Viskiä viedään ­Persianlahdelle ja Afrikkaan. Maassa on lähinnä kotimarkkinoille tarkoitettu viiniteollisuus. Intiassa tehdään paljon myös kotitekoista viinaa. Suosittuja raaka- aineita ovat pähkinät, palmupihka tai kookosmehu.