Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Tampereen Komediateatterin kuukausien koronatauko päättyi – Opiskelijoiden Hairspray junior -musikaali harjoiteltiin lähes kokonaan etänä

Suomen Teatteriopiston rehtori Panu Raipia nousee Tampereen Komediateatterin lavalle lauantaina ennen Hairspray junior -musikaalin alkua. – Täällä on vielä hyvin tilaa, hän osoittaa paikkarivejä etuvasemmalla. Jos joku haluaa siirtyä väljemmille paikoille, nyt on oikea hetki, hän ohjeistaa. Tällä viikolla Tampereen Komediateatteri avasi ovensa ensimmäistä kertaa koronaepidemian aikana, ja turvatoimet ovat sen mukaiset. Eturiville ei saa istua, jotta yleisön ja näyttelijöiden välillä säilyy riittävä turvaetäisyys. Käsidesiä on tarjolla liki jokaisella pöytätasolla. Vessatilojen ulko-ovet ovat auki, ettei niihin tarvitse koskea käsienpesun jälkeen. Myynnissä on ollut vain 75 musikaalilippua, vaikka päänäyttämölle mahtuisi tavallisina aikoina liki 260 katsojaa. Koreografiat uusiksi Korona sulki koulut juuri, kun Suomen Teatteriopiston opiskelijoiden opinnäytetyönä esittämän Hairspray junior -musikaalin harjoitusten oli määrä alkaa. Kaikki oli valmista tanssikoreografioita myöten, mutta kevään harjoitusaikataulut pyyhkiytyivät kerralla tyhjiksi. Piti tehdä pikaisia päätöksiä. Teatteriopiston rehtori Raipia kertoo, että näyttelijäntyön musiikkiteatteripainotteisen peruslinjan opiskelijoiden kanssa keskusteltiin vaihtoehdoista. Talvikauden kestävä opetus päättyy opinnäytetyöhön, joka olisi voinut olla väliaikoineen puolitoistatuntisen musikaalin sijaan esimerkiksi konsertti. Opiskelijat halusivat pysyä musikaalissa ja tarvittaessa odottaa niin kauan, kunnes sen esittäminen olisi jälleen mahdollista. Opetus siirtyi hetkessä verkkoon. Muun muassa tanssikoreografia täytyi tehdä kokonaan uusiksi. Tanssinopettaja ja koreografi Saara Pohjoismäki tanssi ja kuvasi jokaiselle 12 opiskelijalle omat tanssikoreografiansa. – Kaiken joutui tekemään vielä aika nopeasti uudestaan. Sunnuntaina päätimme, että maanantaina alkaa etäopetus, Pohjoismäki muistelee maaliskuista aikataulua. Toisin kuin perinteisissä musikaalikoreografioissa, korona-ajan Hairsprayssä näyttelijät eivät vaihda kertaakaan paikkojaan tanssiessaan, vaan jokainen tanssii paikallaan. Muutos oli välttämätön, jotta etäopiskelu oli mahdollista. – Paljon aikaa meni siihen, kun katselin opiskelijoiden lähettämiä videoita. Jokainen lähetti minulle noin kymmenen tanssivideota, jotka kestivät 2–3 minuuttia. Katsoin ne ja kirjoitin heille palautteet. Siihen sai aikaa kulumaan, Pohjoismäki sanoo. – Tämä työllisti opettajia paljon, aivan eri tavalla kuin mihin olimme tottuneet. Työ muutti täysin muotoaan, Raipia sanoo. Laulunopettaja Capri Selo lauloi itse jokaisen opiskelijan äänistemman ja lähetti ne opiskelijoille, jotta nämä saattoivat harjoitella ne. Kuukausi itseopettelua Musikaalien junior-versioilla tarkoitetaan isojen musikaalien lyhennelmiä, joita niiden alkuperäiset tekijät ovat tehneet oppilaitoskäyttöön. Suomen Teatteriopiston aikaisempien vuosikurssien opiskelijat ovat esittäneet junior-versioita muun muassa musikaaleista Viulunsoittaja katolla , Legally Blonde ja Fame . Musikaalien lyhennelmät kestävät tyypillisesti 60–70 minuuttia. Oppilaitokset voivat lisätä niihin väliajan niin halutessaan. – Me laitamme aina väliajan, että saadaan pieni huili. Musiikkiteatterin tekeminen on aika kova homma, jos sitä niin sanottua esityskuntoa ei ole, Raipia sanoo. Raipia kertoo, että Teatteriopiston opetuskausi päättyy vappuun. Silloin loppui myös musikaalin yhteinen, noin kuukauden jatkunut etäharjoittelu. Opiskelijat vakuuttivat jatkavansa treenaamista, kunnes Hairsprayn esittäminen yleisölle olisi mahdollista. – Sovimme, että he osaavat stemmat, tekstin ja tanssit ulkoa. Sitten meillä on mahdollisuus tehdä se, Raipia kertoo. Seurasi kuukauden mittainen tauko. Kesäkuun alussa ryhmä kokoontui jälleen, ja jokainen vakuutti osaavansa oman roolinsa. – Totta kai sitä mietti, että näinköhän on, näinköhän ovat jaksaneet opetella, Raipia muistelee. Mutta Raipia sai huomata olleensa väärässä. Töitä oli tehty. – Ei tämä kaikkien ryhmien kanssa olisi onnistunut. Näillä opiskelijoilla on aivan mieletöntä halua ja talenttia teatterin tekemistä kohtaan. Kyllä tässä jonkin sortin teatterin taika on tapahtunut, Raipia sanoo.