Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

”Lukuinnostuksen levittäminen on kaikkien yhteinen asia” – ratkaisu heikkenevään lukutaitoon voi löytyä käteen annetusta kirjasta tai vaikka yleisurheilijasta

Jokainen kirja näyttää siltä, että voisin lukea! Vilma Isokosken huudahdus kuvastaa hyvin Tampereen Juhannuskylän koulun 8.- ja 9.-luokkalaisten alkuviikon innostusta. Koulun siniseen salonkiin kokoontuneet oppilaat saivat maanantaina avata yhteensä 112 kirjaa sisältävän Lukuklaani-kirjapaketin. Kirjat sijoitetaan koulun omaan kirjastoon. – Ihan ekana lukisin Jessica Schiefauerin Esterin & Isakin . Se on noussut pinnalle. Kaikki muutkin kirjat käsittelevät nuoria kiinnostavia aiheita, Isokoski sanoo. Luokkakaveri Ruu Niemi poimii käteensä Anu Holopaisen Ihon alaiset . Niemi on valinnut syksyn aikana tehtävän äidinkielen tutkielmansa aiheeksi tulevaisuuden uhkakuvat, ja Holopaisen kirja käsittelee juuri niitä. – Tulen varmasti lukemaan tämän, Niemi sanoo. Harvinainen tapahtuma Juhannuskylän koulussa kirjapaketin vastaanottamisesta ovat innoissaan myös opettajat. Sen verran harvinaista uusien kirjojen saaminen koulun valikoimiin on. Äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja Elina Mäntylammi toteaa, että vaikka koulun omassa kirjastossa on yli 8 000 nidettä, vuosien saatossa moni kirja on kulunut loppuun tai hävinnyt kokonaan. Kirjoja hankittiin kirjastoon viimeksi pari vuotta sitten osana Mediateekki-hanketta. Korvamerkittyä rahaa kaunokirjallisuuden hankintaan ei Juhannuskylässä ole. Juhannuskylän koulussa kirjasto on avoinna joka päivä välitunnin ajan. Sitä käytetään ahkerasti äidinkielen tunneilla. Eniten oppilaat lainaavat kotimaista kaunokirjallisuutta ja nuorten kirjallisuutta. Äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja Taina Kettunen toteaa, että oman koulun kirjasto on monelle matalan kynnyksen lainauspaikka. – Lainausaikataulu on väljä, usein laina-aika venyy yli neljään viikkoon. Sakkomaksuja meiltä ei saa, mutta nuhteita kyllä, hän naurahtaa. Harkiten käännöksiä Lastenkirjainstituutin toteuttaman Lukuklaani-hankkeen koordinaattori Lotta Luukila kertoo, että kasvava huoli suomalaisnuorten lukutaidon rapistumisesta antoi kimmokkeen jakaa innostavaa lukemista nuorille. Juhannuskylän koulun lisäksi kaikki muutkin Suomen yläkoulut saavat alkusyksyn aikana luettavaa. Sopivien kirjojen valintaan käytettiin koko viime syksy. Kirjojen teemat vaihtelevat historiasta maahanmuuttoon, sukupuoleen, ilmastonmuutokseen, urheiluun ja ulkonäköpaineisiin. Erityistä huomiota kiinnitettiin siihen, että jokaisesta paketista löytyisi poikia kiinnostavaa luettavaa. Luukila nostaa esimerkiksi Jyri Paretskoin teoksen K15 , josta pojat ovat innostuneet. – Halusimme tarjota mahdollisimman monipuolisesti erilaisia kirjoja. Painotus on kotimaisessa kirjallisuudessa, mutta käännöksiäkin on valittu mukaan harkiten, Luukila kertoo. Kännykkä vie huomion Opettaja Elina Mäntylammi uskoo, että kiinnostavan näköisen kirjan antaminen nuoren käteen on paras keino innostaa lukemaan. Hän on työssään huomannut, että ne lapset, joille on luettu kotona, tunnistaa luokassa laajasta sanavarastosta. Viimeisen kolmen vuoden aikana yläkoululaisten lukutaidossa on Mäntylammin mukaan tapahtunut selvä muutos. – Kolme vuotta sitten kun antoi nuorille kirjasarjan, 90 prosenttia oppilaista luki sen tietyn ajan sisällä. Nykyään hyvä jos puolet saa sen luettua, hän sanoo. Mäntylammi syyttää rajatonta ruutuaikaa. – Jos kännykän käyttöä ei ole rajoitettu, lapselle ei tule ikinä sellaista oloa, että mitä tekisin. Silloin kirjan lukeminen ei ole edes vaihtoehto. Opettajat arvioivat karkeasti, että tytöt lukevat poikia enemmän. Poikkeuksiakin on. Kettusen luokalla yksi poika suoritti viime keväänä lukudiplomin, Mäntylammin oppilas taas kysyy jatkuvasti luettavaksi klassikoita. Urheilijat roolimalleina Vilma Isokoski ja Ruu Niemi ovat kumpikin lukeneet alkuvuoden aikana kymmeniä kirjoja. He saivat kuulla syksyn kirjapaketista viime keväänä ja ovat odottaneet kirjoja siitä asti. Taina Kettunen toteaa, ettei lukuinnostuksen levittäminen voi kaatua yksin koulun niskaan. – Kaikkien on rummutettava asiaa. On ihan parasta, kun esimerkiksi yleisurheilutähdet ovat kertoneet lukevansa, kun on luppoaikaa, hän sanoo. Lotta Luukila haluaa kääntää puheen lukutaiton aiheuttamasta huolesta ratkaisuihin. – Nuoret innostuvat lukemisesta, kunhan sisältö on oikea. Tuomme kirjat sinne, missä nuoret varmasti ovat, eli kouluihin, hän sanoo.