Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Muiden ihmisten kulttuurit tai ihonvärit eivät ole naamiaisasuja

Naamiaiset jakavat mielipiteitä: osa vihaa niitä, osan mielestä ne ovat hauska tapa juhlia. Tämän kuun lopussa vietettävä pyhäinpäivä ja halloween ovat naamiaisjuhlien sesonkia. Aiempina vuosikymmeninä oli vielä Suomessakin tavallista pukeutua vaikkapa intiaaniksi, jonkinlaiseksi ”afrikkalaiseksi” tai kiinalaiseksi. Myös feikit saamenpuvut ovat olleet osa suomalaisia naamiaisasuja ja markkinointia. Viime vuosina asiasta on onneksi alettu keskustella. Toisten ihmisten kulttuurin, perinneasujen tai jopa ihonvärin päälleen pukeminen ei ole oikein. Se toisintaa ajatusta siitä, että muut kuin valkoinen kulttuuri ovat jotain ”toisia”, eksoottisia mutta eivät aivan samanarvoisia. Emme voi ottaa vain hienoa pukua ja olla kuuntelematta sitä, millaista väärinkohtelua nämä ihmiset ovat saaneet osakseen länsimaisilta ihmisiltä. Olen itsekin pukeutunut ”intiaaniksi” abivuoden penkkareissa. Vielä kymmenisen vuotta sitten kenellekään meistä ei tullut mieleen, kuinka ongelmallista on, että joukko suomalaisia nuoria pukee päälleen asun, joka muistuttaa lähinnä valkoihoisten tekemissä elokuvissa esiintyvien, valkoihoisten esittämien intiaanien keksittyjä pukuja. Jos olisimme tienneet yhtään mitään Pohjois-Amerikan alkuperäiskansojen asuista tai perinteistä, olisimme varmasti myös tienneet, ettei kulttuurin kuulumattoman ole sopivaa vetää päälleen sen vaatteita ilman lupaa. Nyt onneksi tiedän tämän ja osaan olla tekemättä moisia typeryyksiä vastaisuudessa. Se tämän kirjoituksen pointti onkin. Tiedon hankkiminen on mahdollisuus ymmärtää, että on toiminut väärin, miksi näin ei pitäisi toimia ja miten omaa tekemistä pitää muuttaa. Anteeksi pyytäminen ja katuminen ovat hyödyttömiä, jos oma käytös ei muutu. Jos nyt tunnet harmistusta siitä, ettet enää tiedä, minkä asun voit enää vetää päällesi, onneksi olkoon: olet etuoikeutettu. Murhe siitä, että et voi pukeutua enää esimerkiksi tummaihoiseksi, geneerikseksi ”afrikkalaiseksi” on pientä siihen nähden, millaista sortoa tummaihoiset ihmiset ovat valkoihoisilta saaneet osakseen ja saavat edelleen. Miksi tämän asian pitäisi sitten kiinnostaa ketään? Kyllä kai maailmassa on pahempiakin ongelmia? Siksi, miksi muiden ihmisten tunteiden ja ajatusten pitäisi ylipäätään kiinnostaa. Jos ne lakkaavat kiinnostamasta, on aika katsoa syvälle peiliin. Myös ”pahempiakin ongelmia” -argumentti on kestämätön, sillä jokaista ongelmaa isompi löytyy aina. Vastuumme on kuunnella muita ihmisiä. Jos he sanovat, että tämä on ongelma, silloin se on.