Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Satamakadun risteys on hankala rasti myös Pyynikin suunnasta – Onko ajorata tarkoitettu yhdelle vai kahdelle autolle rinnakkain?

Moron liikennetohtori Arto Grönroos ruoti syyskuussa jo hankalaa risteystä Tampereen keskustassa, mutta tämä Satamakadun ja Hämeenpuiston risteys kirvoitti Moron lukijoilta lisäkysymyksiä. Lukija kysyy: Sininen liikennemerkki Satamakadun ja Hämeenpuiston risteyksessä on toisaalta yksiselitteinen, eikä sen pitäisi yllyttää suoraan ajoon, mutta: 1. Koska merkki on tiukasti kadun oikeassa laidassa, tulee nopea ensireaktio, joka olettaa, että se koskee nimenomaan kadun oikeaa kaistaa. 2. Nuolet ovat niin lähekkäin, että sekin viittaisi vain kadun oikeaa kaistaa. Onkohan vika tässä liikennemerkissä, eikä itse ajajissa? Kysyn vain. Mikko Liikennetohtori vastaa: Satamakadun ja Hämeenpuiston risteyksen kaistojen käytön selventämiseksi kaikkein parasta olisi sijoittaa kaistojen yläpuolelle kaistakohtaiset Pakollista ajosuuntaa osoittavat sinivalkoiset pyöreät määräävät merkit. Katuun maalatut nuolet näkyvät talvella huonosti. Toisestakin suunnasta Lukija kysyy: Riemastuin, kun näin otsikon "Satamakadun risteys on oikea ongelmapesäke". Toivon, että kaikki Satamakatua Hämeenpuiston poikki länteen ajavat lukevat sen huolellisesti ja noudattavat sääntöjä. Ajaminen Satamakatua alas itään kohti Hämeenpuistoa on myös sekavaa ja vaarallista. Ajamista hankaloittaa Papinkadun ja Satamakadun kulmaan avattu päivittäistavarakauppa, jonne tavarahuolto tapahtuu Satamakadun puolelta. Jakeluauto tukkii koko kaistan kohti Hämeenpuistoa. Kysymykseni, joihin vastauksesi toivottavasti selkeyttävät Satamakadun liikennettä: 1. Montako ajokaistaa on Satamakadulla välillä Mariankatu Koulukatu? 2. Montako ajokaistaa on välillä Koulukatu Papinkatu? 3. Montako ajokaistaa on välillä Papinkatu Hämeenpuisto? Etenkin välillä Papinkatu Hämeenpuisto epätietoisuutta on eniten. Miten tässä risteyksessä kuuluu ryhmittyä ja ajaa käännyttäessä Hämeenpuistoon oikealle? Erkki Liikennetohtori vastaa: Kun saavutaan Mariankadulta Satamakadulle kohti Hämeenpuistoa, niin Satamakatu levenee kahdeksi kaistaksi. Oikeanpuoleista kaistaa ajettaessa pitää ajolinjan olla melko tarkka, koska kaista jatkuu pysäköityjen autojen vierestä. Kaksi autojonoa mahtuu ajamaan vierekkäin omilla kaistoillansa Koulukadun ja Papinkadun risteyksessä ja vasenta kaistaa ajavan on pidettävä ajolinjansa lähellä keskiviivaa. Tavaraliikenne avattuun kauppaan haittaa hetkellisesti liikennettä ja isoilla autoilla on mahdollista purkaa lastia vain siten, että peruutetaan lähelle kohdetta ja silloin jakeluauto on osittain ajokaistalla. Tilanne vaatii huolellisuutta myös Satamakatua ajavilta. Papinkadun jälkeen Satamakatu kapenee ja Hämeenpuistoon oikealle kääntyvien pitää ryhmittyä oikeaan reunaan. Paikassa näkee päivittäin tilanteita, joissa joku kääntyykin oikealle vasten sääntöjä kääntymällä vasenta ajolinjaa käyttäen. Käännöksessä on hetkellisesti kaksi autoa vaarallisesti rinnakkain. Miksei enää ryhmitytä kunnolla? Lukija kysyy: Jokapäiväisessä ajossa autolla jaksaa ihmetyttää autojen kääntyessä risteyksessä – ettei ryhmitytä enää ollenkaan. Samaten jotkut koukkaavat käännyttäessä kuin olisi isokin ajoneuvoyhdistelmä. Johtuisiko siitä, etteivät ihmiset seuraa takana tulevaa liikennettä peileistä?Myös pyöräilijöiden suojatien ylitys välillä mitä sattuu. Säkälläkö yli? YT Liikennetohtori vastaa: Varsinkin risteysajossa ennalta-arvattavuus on yksi tae siitä, että ajaminen on turvallista. Oikealle käännyttäessä on ryhmityttävä oikeaan reunaan ja ennen käännöstä ei saa tehdä koukkausta vasemmalle, jotkut sanovat sitä apukäännökseksi. Jos on tarkoitus kääntyä vasemmalle, niin silloin pitää ryhmittyä keskiviivan viereen ja ajolinja pidettävä kurissa ennen käännöstä. Näissä molemmissa tapauksissa vaaratilanne syntyy, kun kääntyjän ajolinja muuttuu yllättäen ja vieressä ajavalle tulee tarve jarruttaa ja tilaa ei olekaan enää käytettävissä. Pyöräilijöiden suojatien ylitys pitäisi olla selkeämpää. Kiire ja tietämättömyys säännöistä ovat vakava asia ja kertauksen aihe. Kysymykset Liikennetohtorille: moro@aamulehti.fi.